SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLMV16019
TLMV16019
Ondernemerschap voor Geesteswetenschappers
Cursus informatie
CursuscodeTLMV16019
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
Steeds meer studenten Geesteswetenschappers gaan na hun afstuderen aan de slag als ZZP-ers. Ze werken als zelfstandige voor musea, bedrijven, educatieve instellingen en de overheid. Het doel van de cursus is dat de student leert hoe je als ZZP-er te manifesteren. Dat kan door een reële verbinding te leggen tussen je vakmatige, wetenschappelijke expertise en de (met name Nederlandse) maatschappij. De eindopdracht is het maken van een compleet ondernemingsplan waarin je een idee voor een dienst of product uitwerkt en koppelt aan je persoonlijke ambities en een praktische en zakelijke visie op de manier waarop je idee overlevingskansen heeft op de markt. De benodigde vaardigheden en kennis voor zo’n ondernemingsplan doe je op in werkcolleges die drie doelen hebben: 1. verkenning van de waarde van geesteswetenschappelijke kennis in de (Nederlandse) samenleving; 2. benutting van (eigen) sterktes die nodig zijn om geesteswetenschappelijke kennis als product of dienst in die samenleving te positioneren; 3. verkenning van vereisten die samenleving aan het welslagen van dat product of die dienst stelt.      
Inhoud
De cursus biedt drie soorten kennis aan:
1. Kennis over het starten van een onderneming in financiëel en administratief opzicht. Deze kennis wordt aangevuld met diverse praktische vaardigheden, zoals hoe je je netwerk opdoet en onderhoudt, hoe intellectueel eigendom werkt etc.
2. Kennis over de positionering en de ontwikkelingen van het wetenschappelijke vakgebied in de maatschappij. Deze kennis wordt opgedaan middels het bestuderen van voorbeelden (best practices) en het doen van literatuuronderzoek.
3. Kennis omtrent persoonlijke kwaliteiten vraagstukken en hoe deze te vertalen naar een in persoonlijk opzicht zinvolle onderneming. Deze kennis wordt opgedaan door het diepgaand bevragen van de eigen wensen, doelen en motivaties, zowel in samenhang met de doelen van de onderneming zelf, als aan de hand van zelfgekozen historische voorbeelden
SluitenHelpPrint
Switch to English