SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLMV16005
TLMV16005
Trends in de Nederlandse literatuur: Geschiedenis als heden
Cursus informatie
CursuscodeTLMV16005
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
De studenten verwerven kennis van en inzicht in:
-theoretische discussies over de doorwerking van de geschiedenis in het heden;
-de manier waarop historische thema's verwerkt worden in hedendaagse Nederlandstalige literatuur;
-de hedendaagse culturele context waarin deze herdenking van het verleden plaatsvindt.
Inhoud
De geschiedenis leeft in de hedendaagse Nederlandstalige literatuur. Stefan Hertmans kreeg in 2014 de AKO-literatuurprijs voor de roman Oorlog en terpentijn, over de Eerste Wereldoorlog. In 2015 werd Mark Schaevers bekroond voor zijn literaire non-fictiewerk Orgelman, over de Joods-Duitse schilder Felix Nussbaum. Kenmerkend voor beide werken is de persoonlijke benadering vanuit het heden: Hertmans bewerkt de memoires van zijn grootvader, Schaevers brengt verslag uit van zijn onderzoek naar een vergeten stuk geschiedenis. Beide werken passen in een bredere culturele tendens: de hedendaagse cultuur als herdenkingscultuur. Deze tendens laat zich in Nederland aflezen aan de canondiscussie en aan verfilmingen van historische verhalen, zoals Nova Zembla en Michiel de Ruyter.

De memory studies besteden aandacht aan de manier waarop de geschiedenis via verschillende vormen van culturele bemiddeling voortleeft in het heden. In deze cursus staat de recente Nederlandstalige literatuur centraal. Uit welke bronnen put de literaire verwerking van het verleden? Vanuit welke hedendaagse maatschappelijke perspectieven wordt de geschiedenis opnieuw actueel gemaakt? Hoe geeft het verleden betekenis aan het heden? In hoeverre wordt het historische bewustzijn gethematiseerd of geproblematiseerd? De geschiedenis bestuderen we als heden: als spiegel voor en weerspiegeling van het heden.
SluitenHelpPrint
Switch to English