SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V18002
TL2V18002
Van taal naar talen: taalmythes
Cursus informatie
CursuscodeTL2V18002
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De student
- maakt kennis met central onderwerpen op het gebied van taalarchitectuur, taalvariatie en taalverwerving, door lezing van artikelen waarin diverse visies op de taalwetenschap, modellen van taalwetenschappelijke theorievorming - via het thema taalmythes - worden ontvouwd; 
- leert de methoden gebruiken die gehanteerd worden in deze verschillende visies op de taalwetenschap;
- leert reflecteren op taalkundige vragen en problemen;
- leert algemene taaloverstijgende perspectieven op het verschijnsel taal te verbinden aan taalspecifieke perspectieven; 
- ontwikkelt academische schrijfvaardigheid in Nederlands, Engels of de opleidingstaal.
 
 
Inhoud
Taal is een uniek menselijk verschijnsel dat zich manifesteert in de verschillende talen die op de wereld gesproken worden. In deze cursus maak je kennis met de wetenschappelijke studie van de menselijke taal in zijn algemeenheid in relatie tot specifieke talen (bijv. het Nederlands, Engels, Frans, etc.). Deze kennismaking gebeurt aan de hand van ‘taalmythes’
 
Vaak hoor je over taal beweringen zoals de volgende:
De Inuit hebben heel veel verschillende woorden voor sneeuw; Het Chinees heeft geen grammatica; Creolentalen zijn primitieve talen; Duits is een moeilijke taal/Frans is een logische taal; Volwassen kunnen niet echt een tweede taal leren spreken; Tweetaligheid maakt je slimmer/is nadelig voor je; Mijn  taal beperkt/beïnvloedt het denken, waarnemen; Vrouwen praten meer dan mannen.
Zijn deze beweringen waar, een beetje waar, of mythes? Vanuit een taalwetenschappelijk perspectief valt hier veel over te zeggen. Je maakt kennis met verschillende wetenschappelijke theorieën en/of disciplines binnen de taalwetenschap, en met disciplines buiten de taalwetenschap die verschillend aan kijken tegen dit soort vragen. In deze cursus leer je om de plausibiliteit van dit soort opvattingen over taal met wetenschappelijke methoden te controleren. 
 
In deze cursus bespreken we deze ‘mythes’ vanuit drie perspectieven:
(i) Het taalsysteem perspectief, de grammatica: Hoe zit taal als cognitief systeem in elkaar? Hoe is taal opgebouwd, vanaf het zinsniveau via de woorden tot de klanken? Hoe wordt betekenis toegekend? …
(ii) Het perspectief van het individu, de psycholinguïstiek: Hoe wordt taal geleerd? Hoe worden talige uitingen verwerkt/ geproduceerd? …
(iii) Het perspectief van de samenleving, de sociolinguïstiek: Welke verschillen zijn er tussen talen en binnen talen? Hoe veranderen talen? Wat is meertaligheid en wat voor oorzaken/gevolgen heeft het? …
 
Tevens ontwikkel je vaardigheden op het gebied van academisch schrijven. 
SluitenHelpPrint
Switch to English