SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: ME3V15020
ME3V15020
Dramaturgie en scenografie
Cursus informatie
CursuscodeME3V15020
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het behalen van de cursus heeft de student:
- kennis gemaakt met de scenografie als artistieke praktijk
- kennis gemaakt met dramaturgie als beroepspraktijk
- kennis gemaakt met diverse professionals uit de theaterpraktijk (makers, dramaturgen etc.)
- geoefend met het communiceren van dramaturgische observaties 
- inzicht verworven in theoretische concepten waarmee dramaturgische strategieën in performance geduid kunnen worden
 
Na het behalen van deze cursus kan de student:
- een dramaturgische analyse uitvoeren van een performance en bevindingen van de analyse weergeven in een samenhangend betoog
- een theoretisch kader operationaliseren en actief inzetten bij het maken van deze dramaturgische analyse

 
Inhoud
Dramaturgie en scenografie zijn belangrijke praktijken in het theater, maar ook in ons dagelijks leven. We leven immers in een tot in de details vormgegeven wereld, die bovendien op een bepaalde, doorgaans betekenisvolle manier geordend is. Dramaturgie en scenografie houden zich beide bezig met het vormgeven en ontwerpen van structuren in de brede zin van het woord, en de betekenis daarvan. Scenografie betreft het ontwerp van ruimte, licht, objecten, geluid, kostuums, de inzet van audio-en videotechnologie etc. Dramaturgie is een kapstokterm voor allerlei vormen van reflectie op deze en andere ontwerpen. Dramaturgen en scenografen houden zich ieder op eigen wijze bezig met de vraag hoe materialen, lichamen, ruimte en tijd geordend kunnen worden, wat de werking van deze ordening is, hoe de toeschouwer hierdoor wordt aangesproken en hoe als gevolg daarvan betekenis en ervaring ontstaat. We bestuderen scenografie en dramaturgie in deze cursus vanuit het perspectief van een ontwikkeling die door Hans-Thies Lehmann is omschreven als transitie van ‘logos naar landschap’, dat wil zeggen van structuren die bepaald worden door eenheid, causaliteit en coherentie naar structuren die bepaald worden door fragmentarisatie, meerlagigheid, toeval etc. In deze cursus leer je hoe je hedendaagse vormen van compositie en structurering in theater, dans, performances en installaties kunt herkennen, beschrijven en duiden (dramaturgische analyse) en hoe je jouw dramaturgische observaties hierover kunt delen met makers/ontwerpers uit de praktijk. Ontmoetingen met dramaturgen en makers maken daarom een belangrijk deel uit van de cursus. In week 4 en 5 van de cursus nemen we intensief deel aan het Spring Performing Arts festival, via voorstellingsbezoek en deelname aan de Spring Academy (gesprekken, ontmoetingen en workshops). Studenten worden geacht alle dagen van dit festival vooralsnog vrij te houden. Het exacte programma wordt voorafgaand aan de cursus bekend gemaakt.
 
Deze cursus bouwt voort op de getrainde vaardigheden uit de cursus Inleiding theater en dans waar studenten op inleidend niveau kennis hebben gemaakt met de methode van dramaturgische analyse, als een specifieke vorm van voorstellingsanalyse. In deze cursus richten we de aandacht in het bijzonder op het operationaliseren van een theoretisch kader bij het maken van zo’n analyse. Deze cursus maakt deel uit van het verdiepingspakket Theater- en danscultuur. Na de twee theoretisch georiënteerde cursussen in blok 2 en 3 van dit verdiepingspakket biedt deze cursus een actieve oriëntatie op dramaturgie als een beroepspraktijk.     

Deze cursus is het vierde vak in het Verdiepingspakket Theater- en danscultuur.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
SluitenHelpPrint
Switch to English