SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V17029
GE3V17029
Integratie: Geschiedenis van de Europese eenwording
Cursus informatie
CursuscodeGE3V17029
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Eindtermen: na afloop van de cursus heeft de student zich onderstaande eindtermen eigengemaakt:
  • Verdieping van kennis van en inzicht in de historische ontwikkelingen m.b.t. het thema van de cursus
  • Verdieping van kennis van de historiografische traditie op het gebied van het thema van de cursus
  • Verdieping van kennis van theorieën over het thema
  • Kennis van een relevante historische casus op het gebied van het thema van verdieping
Leerdoelen en vaardigheden: na afloop van de cursus heeft de student geleerd om:  
  • Kritisch te reflecteren en actief te participeren in de bespreking van het thema tijdens de colleges
  • Concepten, historiografie en theorie rondom het thema van de cursus toe te passen
  • Samen te werken in leesgroepjes (tutorgroups)
  • Een probleemstelling ten aanzien van een zelfgekozen verdiepingscasus te ontwikkelen en uit te werken
  • De in de cursus opgedane kennis over theorie en historiografie op een zelfgekozen casus toe te passen
  • Zelfstandig onderzoek te doen van (met name) verdiepende, secundaire literatuur
Inhoud
Dit is cursus 3 van VP 5: Europa: integratie en desintegratie (Nederlandse track Internationale betrekkingen).
Let op: de hoorcolleges van deze cursus worden in het Engels verzorgd. 

In deze cursus wordt de geschiedenis van de Europese integratie behandeld. Studenten krijgen onder meer een helder overzicht van de belangrijkste historische gebeurtenissen en ontwikkelingen en maken kennis met belangrijke Europese instituties zoals de Europese Commissie, de Europese Raad, de Europese Centrale Bank etc.  De cursus kent zowel een historisch-chronologische als een theoretisch-historiografische opbouw. Enerzijds wordt aandacht besteed aan belangrijke historische gebeurtenissen, zoals de lancering van de EGKS, de mislukking van de EDG (1954) en het Verdrag van Maastricht (1991), en processen, zoals de verdieping van Europese integratie, de verschillende uitbreidingsrondes en de spanning tussen intergouvernementalisme en supranationalisme. Anderzijds zal de historiografie en theorievorming over het Europese integratieproces centraal staan. Hoe hebben wetenschappers sinds de jaren vijftig de drijfveren, obstakels en de aard van de Europese eenwording geanalyseerd? En welke conclusies over de toekomst van een geïntegreerd Europa hebben zij daaraan verbonden?

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
SluitenHelpPrint
Switch to English