SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI2V14004
CI2V14004
Cultuur, communicatie en diversiteit
Cursus informatie
CursuscodeCI2V14004
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Studenten krijgen zicht op de relevantie van genoemde benaderingen ten opzichte van elkaar. Ze leren onderzoek opzetten naar interculturele communicatie in massacommunicatie (film, televisie, pers), publiekscommunicatie, face-to-face of digitale communicatie. Dat kan een tekstvergelijkend, experimenteel onderzoek zijn of een discoursanalyse van face-to-face communicatie. Studenten hebben weet van de toepassing van onderzoeksresultaten gericht op de verbetering van interculturele begrip.
Inhoud
Binnen het interdisciplinaire gebied van onderzoek naar interculturele communicatie worden vier benaderingen onderscheiden:
(1) Comparatieve studies hebben als doel categorieën te ontwikkelen om de overeenkomsten en verschillen tussen culturen en hun talen te beschrijven. Een centrale vraag betreft vanuit welke dimensie men tekst en beeld in verschillende talen en culturen als (functioneel) equivalent kan onderzoeken.
(2) De xenologische benadering richt zich op de vraag hoe culturele identiteiten geconstrueerd worden en hoe beeldvorming werkt. De aandacht gaat uit naar de wijze waarop in tekst en beeld zowel ‘het vreemde’ resp ‘de vreemdeling’ als ‘het eigene’ wordt geconstrueerd.
(3) De interlanguage-benadering vergelijkt het discours van natives met dat van non-natives in een tweede of vreemde taal. Er is aandacht voor o.a. interferentie van grammaticale, pragmatische en discoursverschijnselen.
(4) De interactieve benadering richt zich op het discours van mensen met een verschillende culturele achtergrond, die met elkaar interageren in een lingua franca, luistertaal of in de taal van één van de betrokkenen. Er is aandacht voor talige structuren, die misverstanden veroorzaken en die succesvolle interculturele interactie kenmerken.
(5) Interculturele competenties gaat tot slot in op de vaardigheden die relevant zijn voor succesvolle communicatie in interculturele settings, evenals de wijze waarop dit in onderwijs en training overgedragen kan worden.  
 
De cursus leert studenten middels een inhoudsanalyse een eigen onderzoeksvraag te beantwoorden binnen één van de genoemde benaderingen.

 
SluitenHelpPrint
Switch to English