SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: WISB356
WISB356
Inleiding scientific computing
Cursus informatie
CursuscodeWISB356
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Zie onder vakinhoud.
Inhoud
Het doel van deze cursus is een eerste oriëntatiete geven op de scientific computing aan de hand van case studies uit verschillende toepassingsgebieden. Behandeld worden veelgebruikte technieken uit de numerieke lineaire algebra zoals het oplossen van lineaire stelsels en eigenwaardeproblemen, zowel vol als ijl, binnen de context van een toepassing zoals het berekenen van de Google PageRank van een webpagina (module 1) of het bewerken van beelden verkregen via een MRI-scanner (module 2). Ook worden meer combinatorisch getinte algoritmen zoals het partitioneren van ijle matrices bestudeerd. Zowel de theoretische aspecten als de praktische, software-gerelateerde aspecten komen aan de orde. 
 
Dit vak is een goede oriëntatie op een eventuele masterspecialisatie Applied Mathematics, Complex Systems and Scientific Computing en geeft een breed beeld van het vakgebied. De relatie met de praktijk wordt mede vormgegeven door een gastdocent.Het vak Inleiding Scientific Computing is één van de vier modelleringsvakken waar wiskundestudenten tenminste één van moeten kiezen. Zie voor meer informatie over de studiepaden de studentenwebsite.
 
Leerdoelen: 
Na afloop van de cursus, de student:
  • kent de theorie achter verschillende veel gebruikte numerieke lineaire algebra methoden, 
  • kent de tijdscomplexiteit van deze methoden,
  • beseft dat Scientific Computing gebruik maakt van technieken uit zowel de Numerieke Wiskunde (analyse en algebra), Informatica en het toepassingsgebied en dat het afstemmen van parameters in de oplosmethode voor optimale prestatie kennis van deze vakgebieden vereist. In het bijzonder beseft de student dat in de beroepspraktijk Scientific Computing teamwerk is, maar dat optimale communicatie in het team enige kennis van alle disciplines vereist,
  • beseft dat, om een goed presenterende oplosmethode te ontwerpen, theoretische analyse vaak gecomplementeerd moeten worden met gerichte numerieke experimenten,
  • kan modelleerargumenten begrijpen en, voor aan de behandelde stof gerelateerde problemen zelf toepassen,
  • heeft een kritische houding ten opzichte van zijn eigen numerieke experimentele resultaten,
  • kan de numerieke oplosmethode coderen in een gestructureerde Matlab code,
  • kan een helder en beknopt verslag schrijven met centraal daarin een verantwoorde keuze voor de numerieke oplosmethode in de context van het toepassingsgebied (inclusief modellering en codering).
Onderwijsvormen:
De cursus wordt een blok lang twee keer per week (8 uur) gegeven in de vorm van een studio course (een interactieve mengvorm van college, werkcollege en computerpracticum). Hierin kan de student het geleerde onmiddellijk in de praktijk brengen en gebruiken om een probleem te analyseren, algoritmes op te stellen en te implementeren in een computerprogramma. Voor delen van de cursus zijn codefragmenten beschikbaar die verder aangevuld moeten worden en tot inspiratie dienen voor verder zelfstandig coderen.
 
Toetsing:
Twee verslagen (één per module), die ieder even zwaar mee tellen bepalen het eindcijfer van het vak. Ieder verslag moet minimaal het cijfer 5 hebben en het afgeronde eindcijfer moet minimaal een 6 zijn. De verslagen mogen in samenwerking met (maximaal) één medestudent geschreven worden. Iedere student is echter individueel aansprakelijk voor het hele verslag.Verslagen kunnen individueel nabesproken worden. De nabespreking kan het cijfer beïnvloeden.
 
Studenten met een eindcijfer 4 of 5 mogen herkansen. Deze herkansing bestaat uit het verbeteren van éénvan de twee verslagen binnen 3 weken na de bepaling van het eindcijfer van de cursus. 
 
Herkansing en inspanningsverplichting:
Studenten die een lager eindcijfer hebben dan een 4 mogen alleen meedoen aan de herkansing als zij voldoen aan de inspanningsverplichting van het vak, te weten:aanwezigheid bij tenminste de helft van de cursusbijeenkomsten en tenminste éénverslag hebben geschreven dat is beoordeeld met tenminste een cijfer 5.
 
Taal van het vak: 
Nederlands, maar het vak kan ook in het Engels gegeven worden in het geval van buitenlandse deelnemers. Alle informatie en cursusmateriaal is beschikbaar in het Engels, zie de cursuswebsite.
SluitenHelpPrint
Switch to English