SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL3V17001
TL3V17001
Taalonderwijs aan nieuwkomers
Cursus informatie
CursuscodeTL3V17001
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De student is in staat taalproblemen die specifiek voor nieuwkomers zijn te herkennen, analyseren en vanuit de theorie gefundeerde oplossingen aan te dragen en toe te passen.
Inhoud
De afgelopen jaren lieten een stijging zien van het aantal nieuwkomers in Nederland. In het verleden lag de nadruk in NT2 onderwijs op nakomelingen van arbeidsmigranten en in mindere mate op vluchtelingen en andere nieuwkomers. Inmiddels is het zo dat de situatie min of meer omgekeerd is en vormen nakomelingen van arbeidsmigranten een minderheid. De definitie van nieuwkomers wordt in deze cursus breed gehanteerd: alle leerders die het Nederlands niet machtig zijn, zoals (kinderen van) arbeidsmigranten, vluchtelingen, alleenstaande minderjarige vluchtelingen, wel/niet-statushouders of leerders met een Nederlandstalige ouder/partner. Kenmerkend voor eerdere groepen nieuwkomers was een relatief laag opleidingsniveau. Daarnaast was de mobiliteit van nieuwkomers in het verleden veel lager dan nu. Dit alles heeft zijn weerklank in de onderwijspraktijk aan kinderen èn volwassenen.
In deze cursus kijken we naar de veranderende populatie in het NT2-onderwijs (kinderen en volwassenen). Naast de hiervoor genoemde verschillen tussen nakomelingen van arbeidsmigranten en vluchtelingen moet bij de laatstgenoemde groep ook worden gedacht aan een sterke motivatie om in Nederland te integreren en Nederlands of (een) andere ta(a)l(en) te leren, gekoppeld aan een beter toekomstperspectief in Nederland of daarbuiten, en de onzekerheid omtrent lengte en plaats van verblijf in of buiten Nederland. Dit alles heeft grote consequenties voor de inrichting van het NT2-onderwijs.
Er wordt stilgestaan bij vragen als: Hoe leer je een tweede taal het beste? Welke rol is er voor de eigen taal en meertaligheid? Is onderdompeling de meest effectieve strategie?
De cursus begint met een degelijke literatuurstudie, toegespitst op onderzoek naar achtergronden van de taal/lessituatie van nieuwe migranten.
In hoog tempo wordt in de onderwijswereld kennis vergaard, worden grotere en kleinere onderzoeken uitgevoerd en wordt uit alle macht geprobeerd de bestaande onderwijspraktijk aan te passen aan de veranderende populatie.  Eén van de opdrachten voor studenten in de cursus zal dan ook zijn het zelfstandig inventariseren van nieuw ontwikkelde kennis omtrent specifieke groepen nieuwkomers in het (taal)onderwijs. Daarnaast zullen studenten kennismaken met de praktijk van het NT2 onderwijs aan nieuwe migranten via het bezoeken van – en zo mogelijk participeren in de lessen. Dat participeren kan bestaan uit daadwerkelijk aanwezig zijn maar ook uit het ontwikkelen en voorbereiden van (delen van) lesmateriaal.

Deze cursus maakt deel uit van de minor Nederlands als tweede taal.
SluitenHelpPrint
Switch to English