SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: NE3V17303
NE3V17303
Diversiteit in geletterdheid: een ontwikkelingsperspectief op lezen
Cursus informatie
CursuscodeNE3V17303
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Met deze cursus doe je kennis en inzicht op over de diverse vormen van geletterdheid: wat is het, hoe komt het tot stand, en hoe kan het bevorderd worden?
Daarnaast krijg je inzicht in maatschappelijke debatten rondom laaggeletterdheid en de verschillende factoren die daarin een rol spelen. Aan het eind van deze cursus kun je dan ook reflecteren op visies en standpunten die in deze debatten naar voren komen.
Ook is er in deze cursus specifieke aandacht voor methodologische keuzes in communicatie- en letterkundig onderzoek. We bouwen hiermee voort op de aandacht voor het formuleren van een vraagstelling in de cursus 'Meertaligheid in Nederland vroeger en nu' en bereiden je voor op het onderzoek dat je gaat uitvoeren in de cursus 'Culturele instituties en diversiteit'.
Inhoud
In 'Diversiteit in geletterdheid', de derde cursus uit het verdiepingspakket 'Diversiteit in de Nederlandse taal en cultuur', bestudeer je theoretische, praktische en ideologische aspecten van geletterdheid, en daarmee de mate waarin mensen op basis van tekstbegrip kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer.
 
Eerst zul je ontdekken dat er een grote diversiteit is aan definities van de notie geletterdheid en deelvaardigheden die hierbij bepalend zijn. In deze cursus zoomen we in op het onderscheid tussen enerzijds functionele geletterdheid en anderzijds literaire competentie en kritische geletterdheid. Daarbij komen de volgende vragen aan bod: wat is functionele geletterdheid en wat maakt zakelijke teksten (on)begrijpelijk? Wat is literaire geletterdheid, hoe manifesteert dat zich in het leesgedrag van een individu en hoe vallen literaire teksten te begrijpen? Ook stellen we ons de vraag welke visies er bestaan op het belang van geletterdheid.
 
Vervolgens bestudeer je een diversiteit aan factoren – zowel in het onderwijs als daarbuiten – waarvan gezegd wordt dat ze van invloed zijn op de bevordering van functionele en literaire geletterdheid, zoals voorlezen door ouders, inzetten op leesmotivatie, strategieonderwijs en het vergroten van genrekennis.
 
Tot slot neem je een maatschappelijk initiatief ter bevordering van lezen onder de loep. Met de opgedane kennis analyseer je de onderliggende visie op geletterdheid en geef je een kritische reflectie op het initiatief op basis van de opgedane kennis over factoren die wel/geen invloed hebben op de leesbevordering.
 
Deze cursus is de derde cursus in Verdiepingspakket Diversiteit in de Nederlandse taal en cultuur.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels of Duits deelnemen, en ook toetsonderdelen in die talen afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.

 
SluitenHelpPrint
Switch to English