SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GKMV16005
GKMV16005
Moderne en hedendaagse kunst: Curating en publieksbemiddeling
Cursus informatie
CursuscodeGKMV16005
Studiepunten (EC)10
Cursusdoelen
Kennis en inzicht krijgen in de praktijk en theorie van het tentoonstellen en bemiddelen van moderne en hedendaagse kunst. Inzichtelijk omgaan met het eigentijdse en historische discours over de problematiek. De kunst- en tentoonstellingsgeschiedenis als referentiekader op doeltreffende wijze leren actualiseren. Verdiepen van het methodologisch inzicht, academische vaardigheden en competenties. Een visie ontwikkelen op het onderwerp. Het kritisch leren selecteren en presenteren van materiaal.
Inzicht verwerven in het educatief omkaderen van tentoonstellingen
Kritisch leren nadenken over publieksbemiddeling
Het educatief en publieksgericht karakter van tentoonstellingen kunnen identificeren en analyseren
Educatieve en bemiddelingsstrategieën kunnen uitzetten en vertalen naar concrete werkvormen.
Terreinkennis verwerven en leren kritisch omgaan met theoretische inhouden met betrekking tot de problematiek
  
Inhoud
LET OP! Alleen studenten van de MA Kunstgeschiedenis: educatie en communicatie kunnen zich als bijvakker voor deze cursus inschrijven. Alle andere studenten die deze cursus als bijvak willen volgen, moeten contact opnemen met de MA coördinator.

Deze cursus heeft als onderwerp de geschiedenis, actualiteit en eigentijdse praktijk van het tentoonstellen van moderne en hedendaagse kunst (curating). Je ontwikkelt tentoonstellingsconcepten en leert bestaande tentoonstellingsmodellen analyseren. Je leert hoe men een discours ontwikkelt over kunst in tentoonstellingen en je reflecteert over tentoonstellingsarchitectuur en -design, catalogi en andere tentoonstellingspublicaties.
 
Wat is een publiek? Hoe vertaal je artistieke inhouden en tentoonstellingsconcepten naar het publiek? Deze cursus richt zich eveneens op kunsteducatie en publieksbemiddeling in musea en artistieke instellingen. We onderzoeken de educatieve omkadering van tentoonstellingen - van de website tot in de tentoonstellingsruimte - en we gaan na in hoeverre het educatieve ('educational turn') ook tentoonstellingsconcepten en de inrichting en vormgeving van tentoonstellingen kan bepalen. We bestuderen hiervoor actuele praktijkvoorbeelden en de meest recente literatuur. Van de studenten wordt verwacht dat ze kritisch kunnen omgaan met bemiddelingsstrategieën en modellen en dat ze zelf ook bemiddelingsstrategieën en educatieve modellen kunnen concipiëren.
 
Arbeidsmarktoriëntatie:
Schriftelijke en mondelinge vaardigheden, onderzoeksvaardigheden, kennis van het beroepenveld (met name musea, tentoonstellingssector, museumeducatie, kunstbemiddeling)
 
SluitenHelpPrint
Switch to English