SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLEMV16006
TLEMV16006
Taal en literatuur in de educatieve praktijk
Cursus informatie
CursuscodeTLEMV16006
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
Aan het eind van de cursus
·        heb je inzicht in de wijze waarop en mate waarin theoretische noties over taalontwikkeling, taalgebruik, literaire ontwikkeling en toetsing een rol spelen in de onderwijspraktijk Nederlands/mvt;
·        heb je inzicht in de wijze waarop en mate waarin landelijk beleid en schoolbeleid een rol spelen bij de invulling van het onderwijs Nederlands/mvt op curriculum en lesniveau;
·        kun je taal- en literatuurlessen observeren vanuit theoretisch-vakdidactische noties en praktische randvoorwaarden, en op basis daarvan analyseren op functie en effectiviteit;
·        kun je onderbouwde conclusies trekken over didactische afwegingen op basis van interviews met docenten en leerlingen;
·        ben je in staat om (naar aanleiding van observatie en interview) een lessenserie of leerlijn te ontwerpen gericht op specifieke taalvaardigheden en/of op een cultureel/literair thema, en kun je deze onderbouwen vanuit theorie en curriculumdoelen;
·        kun je een beredeneerd voorstel uitwerken voor het evalueren van het leereffect van een ontworpen les of leerlijn.
Inhoud
In de cursus besteden we aandacht aan kernconcepten van het taalonderwijscurriculum, aan noties van leerganganalyse en toetsing, en de relatie tussen de lespraktijk en het onderwijsbeleid. In de cursus worden theorie en inzichten uit de cursussen Literatuuronderwijs, Taalverwerving en Taalonderwijs aan de praktijk getoetst en in een bredere onderwijscontext geplaatst. De cursus is bedoeld om gericht de context van de taalonderwijspraktijk te leren kennen en begrijpen, en fungeert daarmee als een contextualisering voor Masterstage 1 en 2. In de bijeenkomsten en in observatie- en ontwerpopdrachten gaan studenten in op (een selectie van) de volgende vragen:
Waaruit bestaan de curricula Nederlands en vreemde talen (mvt) op het havo-vwo? Hoe is de onderlinge afstemming tussen de curricula? Hoe worden tussendoelen en eindtermen bepaald? Hoe worden het Europees Referentiekader (ERK) en Referentieniveaus Taal gebruikt? Wat is de relatie tussen leerdoelen/eindtermen, inhouden en toetsen? Hoe zit het PTA voor de talen in elkaar? Wat is de rol van Cito, SLO, CvTE enz.? Hoe zijn leerlijnen en eindtermen zichtbaar in leergangen? Hoe worden kennis en vaardigheden in leergangen opgebouwd? Welke typen opdrachten worden ingezet voor welk type leerdoelen? Welke keuzes maken docenten en talensecties in het taalonderwijsprogramma, op basis van leergang, curricula, eindtermen, praktische randvoorwaarden en wettelijke regelingen?
SluitenHelpPrint
Switch to English