SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V15006
TL2V15006
Nederlands landschap: van Elisabethvloed tot Flevopolders
Cursus informatie
CursuscodeTL2V15006
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Het doel van deze cursus is om studenten inzicht te geven in de verhouding tussen de leefomgeving (en de representatie daarvan) en de Nederlandse culturele identiteit. De cursus stelt studenten in staat om representatie in woord en beeld van de Nederlandse leefomgeving te analyseren en te interpreteren in het licht van de problematiek van culturele identiteit.
Inhoud
God created the earth, but the Dutch created the Netherlands.’ Nederlanders hebben Nederland gevormd, maar hoe vormde het land de Nederlanders? Welke rol heeft het landschap gekregen in de Nederlandse cultuur en het Nederlands identiteitsbesef? In deze cursus staat de relatie tussen Nederlanders en hun leefomgeving centraal. Daarbij worden twee aspecten van het Nederlandse landschap uitgelicht: water en wonen. Traditioneel speelt het water een grote rol in het Nederlands bewustzijn en is het veelvuldig aanwezig in culturele uitingen: ‘Denkend aan Holland zie ik brede rivieren…’ Representaties van het water in woord en beeld door de eeuwen heen worden besproken, ook met het doel te bezien of die representaties voor alle inwoners van een land hetzelfde doel en belang dienen. Kijken Limburgse auteurs en schilders hetzelfde tegen water aan als bijvoorbeeld Zeeuwse, en hoe worden zo lokale en regionale identiteiten gevormd in relatie tot nationale?

Ook de Nederlandse tradities in ruimtelijke ordening, van polders tot Vinexwijk, bekijken we aan de hand van boeken, schilderijen en films waarin deze tradities tot stand komen en tegelijk bediscussieerd en bekritiseerd worden. Niet iedereen woont bijvoorbeeld graag in een Vinexwijk. Hoe hangen opinies daarover samen met identiteitsvorming? In deze cursus worden verbeeldingen van het landschap en de woonomgeving in woord en beeld geanalyseerd en geïnterpreteerd. We verdiepen ons in een theoretisch kader waarmee die analyses kunnen worden gemaakt en oefenen in een excursie naar het Rijksmuseum, een presentatie en een onderzoeksnota in het koppelen van theorie en analyse. 

Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels deelnemen, en ook toetsonderdelen in die taal afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.
SluitenHelpPrint
Switch to English