SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V14103
TL2V14103
Eerste-taalontwikkeling
Cursus informatie
CursuscodeTL2V14103
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Kennis van belangrijkste ideeën en vraagstukken in het primaire taalverwervingsonderzoek. Inzicht in de problematiek van het leerbaarheidsvraagstuk in relatie tot nieuwe talige verschijnselen. Kennis en enige ervaring met onderzoeksmethoden door deze toe te kunnen passen op een domein van empirisch onderzoek. Vermogen hierover op een academisch adequate manier te rapporteren.
Inhoud
LET OP: Deze cursussen (TL2V14103 Tlc-Eerste-taalontwikkeling en TW2V13004 Tlw-Taalontwikkeling) kunnen niet beide deel uitmaken van jouw examenprogramma in verband met een inhoudelijke overlap.

In deze cursus richten we ons op de vraag welke cognitieve, biologische en omgevingsfactoren verantwoordelijk zijn voor de groei van kennis van de moedertaal, en het vermogen om deze kennis op natuurlijke en creatieve wijze te gebruiken in het dagelijks leven?
In deze cursus bestuderen we verschillende van deze factoren, startend vanuit het taalwetenschappelijke perspectief waarmee de variabele en invariante eigenschappen van klankstructuur, woord- en zinstructuur en betekenis kunnen worden blootgelegd. Op basis hiervan kunnen we verder inzicht ontwikkelen in het onderscheid tussen de domeinspecifieke mechanismen bij taalverwerving en algemene cognitieve vaardigheden in ontwikkeling. Kenmerkend voor de gekozen benadering is het taalvergelijkend perspectief. Hoe verloopt het proces in de verwerving van verschillende talen, en wat vertelt dit ons over de interactie van de cognitieve systemen van kennis en gebruik die daarbij betrokken zijn? Speciale aandacht zal daarbij uitgaan naar de ontwikkeling van tweetaligheid. Verschijnselen die kenmerkend zijn voor de spectaculaire ontwikkeling die kinderen doormaken in alle talige facetten zullen hierbij de revue passeren. Van de eerste onderscheidende vermogens rond klankpatronen, via woord en zinsbouw, tot afhankelijkheden en betekenisrelaties binnen zinnen en in context.

Luistertaal
De hoor/werkcolleges  worden door de docent verzorgd in het Engels. Studenten zijn vrij om opdrachten en toetsen in het Nederlands of Engels te doen. Dit geldt ook voor de discussie in het college
 
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. De cursus staat ook open voor studenten die het Nederlands vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels deelnemen, en ook toetsonderdelen in die taal afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.

 
SluitenHelpPrint
Switch to English