SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: RS2V17001
RS2V17001
Heilige teksten: autoriteit, exegese en hermeneutiek
Cursus informatie
CursuscodeRS2V17001
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De student doet kennis op van de eigen aard en vorm van Heilige Teksten als ook de methoden van interpretatie. Daarbij zal in het bijzonder aandacht worden besteed aan Bijbelse corpora, Joodse en christelijke uitlegtradities, de Koran en haar uitlegtraditie. Zijdelings komen ook Boeddhistische en Hindoe-teksten aan bod. Deze cursus start met een inleiding in hermeneutiek van (heilige) teksten. Daarin komen diverse hermeneutische theorieën (Schleiermacher, Dilthey, de Saussure (structuralisme), Austen, Searle, Gadamer, Ricoeur). Naast de beginselen van communicatieve theorie (Austin, Searle, Greimas) bespreken we ook de verhouding tussen oraliteit en tekst: wanneer wordt een orale traditie een Heilige Tekst, en hoe blijft het orale aspect werkzaam bij (de uitleg van) Heilige Teksten? Verder  besteden we aandacht aan de traditionele (allegorie, typologie, viervoudige Schriftzin; midrasj, ‘Pardes’) en modern-wetenschappelijke methoden van Bijbeluitleg (bronnenkritiek; vormkritiek; redactiekritiek; narratieve kritiek; intertekstualiteit) en bespreken we de mogelijke relevantie daarvan voor de uitleg van de Koran. Vaardigheid in het opzetten en uitvoeren van een gericht tekstonderzoek en het vinden en hanteren van commentaren en wetenschappelijke studies over bronteksten.
Inhoud
Het lezen van religieuze bronteksten vereist hermeneutische competenties die eigen zijn aan het lezen van welke tekst dan ook, naast specifieke kennis van wording, vorm, taal, cultuur, en uitleg van de specifieke brontekst. Het eerste deel van de cursus bespreekt op systematische en historische wijze hermeneutische theorievorming. Daarbij staat de vraag centraal: wat is een Heilige Tekst? Die koppelt ze aan een bespreking van traditionele en moderne methoden van de exegese van de Bijbel en de Koran. Hier speelt het begrip canon en canoniciteit een belangrijke rol. In het tweede deel passen we de theorie toe op het verhaal van schepping en het verhaal van de Tuin in Bijbel en Koran. Daarbij gaan we na hoe je een beginnend onderzoek rond een Bijbeltekst of een Korantekst kunt opzetten: welke historische, filologische en intertekstuele kennis heb je nodig? Hoe kun je de doorwerking van religieuze bronteksten in kunst analyseren? Hoe om te gaan met wetenschappelijk instrumentarium als tekstedities, woordenboeken, commentaren en wetenschappelijke studies? Hoe zet je een eenvoudig onderzoek rond een tekst op en formuleer je een goede vraagstelling?
SluitenHelpPrint
Switch to English