SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: ME3V15019
ME3V15019
Nieuwe media en participatiecultuur
Cursus informatie
CursuscodeME3V15019
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het behalen van deze cursus heeft de student:
-        kennis opgedaan van de ontwikkeling van het begrip participatie in cultuurwetenschappelijke context (media studies, cultural studies, critical theory)
-        kennis gemaakt met onderzoeksmethoden om  data over participatie te verzamelen en te analyseren (de cursus hanteert kwalitatieve empirische methoden zoals discoursanalyse, media-analyse, close reading, distant reading, digital methods etc.).
 
Na het behalen van deze cursus kan de student:
-   deze theoretische en methodologische kennis inzetten om praktische voorbeelden van participatiecultuur (politiek activisme, politieke participatie, fancultuur, maker culture, social media)te analyseren. Deze kennis en vaardigheden zijn concreet inzetbaar in en bruikbaar voor het professionele veld.      
-   een discours nauwkeurig in kaart brengen om vervolgens zich daar in te positioneren.
-   significante redactie voeren om haar eigen werk als ook het werk van medestudenten van fundamentele kritiek en stilistisch commentaar voorzien.
Inhoud
Anders dan de hiërarchisch georganiseerde productiewijzen van de klassieke massamedia bieden digitale technologieën, vooral de genetwerkte vormen, gebruikers meer en/of andere toegang tot de culturele productie en burgerparticipatie. Deze nieuwe vormen van interactie, productie en community-vorming roepen nieuwe vragen op naar de sociale, economische, politieke en culturele betekenis van nieuwe media.
 
Verschillende auteurs koppelen gebruikersparticipatie direct aan emancipatie en culturele vernieuwing. In deze cursus wordt het discours omtrent participatie kritisch onderzocht op het utopische, dystopische dan wel realistische gehalte. De cursus onderzoekt hoe technologieën en mediapraktijken tot een verandering leiden van de publieke sfeer, de culturele productie en de creatie en organisatie van kennis.
 
In de hoorcolleges zal een algemeen kader worden aangereikt om posities in discussies rond participatieculturen te kunnen plaatsen. De werkcolleges zijn gericht op verdieping van de literatuur en de verbinding met verschillende participatiepraktijken, aan de hand van verschillende individuele en groepsopdrachten. In de werkcolleges en de eindopdracht zullen deze bevindingen worden gekoppeld aan case studies op het gebied van politiek activisme, fan culture, burgerparticipatie, open source communities etc.
Deze cursus maakt onderdeel uit van het Verdiepingspakket Nieuwe media en digitale cultuur en bouwt voort op de kennis en vaardigheden die zijn opgedaan in basispakket 1 en 2. In dit pakket verdiepen studenten hun historische en theoretische kennis van diverse vormen en aspecten  van nieuwe media en digitale cultuur en trainen zij vakspecifieke vaardigheden. Hierbij kun je denken aan onderzoeksmethodes die specifiek zijn voor het veld of de disciplines, of aan specifieke professionele vaardigheden.

Deze cursus is het 3e vak in het Verdiepingspakket Nieuwe media en digitale cultuur.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English