SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GKEMV16003
GKEMV16003
Geschiedenis & Educatie
Cursus informatie
CursuscodeGKEMV16003
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
Doel van deze cursus is tweeledig:
1. Studenten krijgen inzicht in de verschillende functies van geschiedenisonderwijs in het verleden; zij onderzoeken hoe deze functies in verschillende historische periodes en contexten zijn gevormd, ingezet en ontwikkeld.
2. Studenten krijgen inzicht in de verschillende functies van geschiedenisonderwijs nu; zij onderzoeken hoe deze functies doorklinken in de huidige vormgeving van het geschiedenisonderwijs. Daarbij kan worden ingegaan op de discussie rondom de historische Canon, de invulling van de historische tijdvakken en eindexamenonderwerpen en andere vormen van historische educatie [jeugdliteratuur, musea, games].
Inhoud
In deze cursus gaan we analyseren hoe wetenschappelijke en historiografische inzichten over historische periodes, gebeurtenissen en personen vertaald worden naar educatieve producten.
In het eerste college van de week vertelt een vakdidacticus over de historiografische stand van zaken t.a.v. een belangrijke periode of gebeurtenis zoals de Holocaust of de Verlichting; Als voorbereiding lezen jullie geselecteerde stukken uit recente literatuur en handboeken over deze persoon of periode.
Vervolgens kijken we hoe deze inzichten vertaald worden naar educatieve producten als schoolboeken, examenprogramma’s, populaire geschiedwerken en tentoonstellingen. Daartoe zijn opdrachten geformuleerd die onder begeleiding gemaakt worden in het tweede college in de week.
Voor de eindopdracht kiezen jullie een historische persoon, periode of gebeurtenis uit. Dit mag een onderwerp zijn dat al in de colleges aan bod is geweest. Je maakt een analyse van hoe de historiografische inzichten vertaald zijn of getransformeerd in een specifiek educatief product. Dit product kan een hoofdstuk uit een schoolboek, examenprogramma, educatief product van een museum of een didactisch product van je stageschool zijn.
 
Als je deze cursus voor 3,75 EC doet mag je dicht bij de aangereikte onderwerpen en literatuur van deze cursus blijven. Je diept een al bestudeerd onderwerp uit, maar gebruikt een zelf gekozen educatief product. Dit mag wel een vergelijkbaar educatief product zijn met de producten die al in de cursus aan bod zijn geweest. Je laat zien en verklaart hoe de inhoudelijke keuzes in het educatieve product gemaakt zijn en hoe ze zich verhouden tot de historiografische inzichten.
Als je de cursus voor 5 EC doet willen we dat je zelf nieuwe literatuur zoekt en gebruikt en ook een eigen educatief product uit kiest. Het educatieve product moet van een andere aard zijn dan je al geanalyseerd hebt in de cursus. Je kunt hierbij denken aan een specifiek didactisch product van een school of een product uit de museale sector.  De opdracht mag gaan over een onderwerp uit de cursus, maar dat hoeft niet. Je maakt tot slot een lesplan over het gekozen onderwerp waarin je de opbrengsten van je analyse verwerkt. 
 
Arbeidsmarktoriëntatie
De cursus maakt deel uit van het 2-jarige masterprogramma Geschiedenis: educatie en communicatie. De cursus is ook zeer relevant voor andere studenten die zich willen bekwamen in het overdragen en populariseren van historische kennis in het publieke domein.
SluitenHelpPrint
Switch to English