SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V17019
GE3V17019
Verbeelding van wereldrijken: van cultureel imperialisme tot globalisering
Cursus informatie
CursuscodeGE3V17019
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De studenten bespreken historische thema's en onderwerpen met een etnische, culturele en politieke dimensie. In hun onderzoeksprojecten ontwikkelen zij de vaardigheden die nodig zijn om: (i) complexe historische literatuur te selecteren en te interpreteren; (ii) belangrijke historische concepten zoals postkolonisatie, wereldrijk, hegemonie en globalisering te beoordelen en toe te passen; en (iii) een wetenschappelijk artikel te schrijven dat voortbouwt op deze conceptuele kaders.
 
Inhoud
Dit is cursus 4 van VP 3: De macht van cultuur (Nederlandse track Geschiedenis). 
Let op: de hoorcolleges worden in het Engels verzorgd. 

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding.

Waarom zijn de Fransen zo verdeeld in de kwestie van de hoofddoekjes? Waarom krijgt een artikel over de voetbalwedstrijd Portugal - Brazilië op het WK de kop "The Empire Strikes back?" Waarom werd de opening van Disneyland in Parijs weggezet als een "cultureel Tsjernobyl"? Deze vragen laten zien hoe wereldrijken hun ideeën, waarden en andere cultuurvormen tot ver over regionale, linguïstische en nationale grenzen hebben verspreid. Door de tijd heen hebben zij blijvende erfenissen nagelaten die tot op de dag van vandaag bepalend zijn voor de actuele politieke realiteit. Het kolonisatieproces leidde tot conflicten die gepaard gingen met vermenging en nieuwe en dynamische culturele ontwikkelingen. Dit blok is gewijd aan de complexe relaties tussen historische wereldrijken, geopolitieke machtsverhoudingen en wereldwijde ontmoetingen tussen culturen. Hoe werden constructen zoals ras, etniciteit en culturele hiërarchie ingezet om legitimiteit te verlenen aan het Westers imperialisme? Wat is de rol van sport, muziek en mode in dit alles? Daarnaast worden in dit blok romans, films en gedrukte media geanalyseerd die zijn gebruikt om imperialistische culturen te promoten of te bestrijden. Het accent ligt op de culturele dimensie van wereldrijken in de Westerse wereld tussen 1750 en 2001. Je werkt met uiteenlopend bronnenmateriaal en bepaalt vervolgens het onderwerp waarop je zelfstandig onderzoek gaat doen. Het resultaat moet uiting geven aan de culturele invloed van kolonisatie, imperialisme en globalisering.

 
SluitenHelpPrint
Switch to English