SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V17015
GE3V17015
Publieke geschiedenis en cultureel erfgoed
Cursus informatie
CursuscodeGE3V17015
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
 
Inhoud
Dit is cursus 2 van VP 3: De macht van cultuur (Nederlandse track Geschiedenis).
Let op: de hoorcolleges van deze cursus worden in het Engels verzorgd. 

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding.

Het verleden is voor velen een bron van inspiratie en contemplatie. Videogames, films, romans, erfgoedreizen, musea, beleidsdocumenten over geschiedenisonderwijs en herdenkingsrituelen laten zien dat de omgang met het verleden zich allerminst beperkt tot geschreven werken van beroepshistorici. Maar wie bepaalt eigenlijk welk verleden moet worden bewaard, herdacht en uitgedragen aan het publiek? Tegenwoordig is het concept van gedeelde bevoegdheid kenmerkend voor de wereld van het erfgoed en het herdenken. Het verleden is niet langer het exclusieve domein van de historicus of archeoloog. Tal van mensen met verschillende agenda's en specifieke culturele achtergronden houden zich bezig met het interpreteren, consumeren en reproduceren van het verleden. De democratisering en diversificatie onder consumenten en producenten van geschiedenis vraagt om een interdisciplinair theoretisch en methodologisch instrumentarium waarmee de historicus deze verschillende doelgroepen kan onderzoeken, aanspreken en bedienen. Door bestudering van de belangrijkste theoretische literatuur over publieksgeschiedenis en publiek erfgoed en van actuele internationale casestudy's raak je vertrouwd met de grote debatten die de basis vormen van de huidige discussies over erfgoed, herdenking en musea. Je leert onderzoeksvaardigheden aan door een voorbeeld te analyseren van de wijze waarop van het verleden gebruik is gemaakt.
 
In het eerste deel van het blok (week 1-4) lezen en bespreken studenten een aantal belangrijke teksten over erfgoed, herdenking, historische musea en publieksgeschiedenis. Ook bespreken we een actuele casestudy waarin de verschillende conceptuele vraagstukken worden geoperationaliseerd. In het tweede deel van dit blok doen studenten zelfstandig onderzoek naar een bepaalde situatie waarin om uiteenlopende sociaaleconomische en culturele redenen het verleden selectief wordt toegepast in het heden.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English