SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: FRMV16210
FRMV16210
Levensbeschouwing, organisatie en beleid
Cursus informatie
CursuscodeFRMV16210
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
- Verkennen hoe maatschappelijke ontwikkelingen, de rol van religie in het private en publieke domeinen en een veranderend traditiebegrip het vormgeven van organisaties (organisatiecultuur, besluitvorming, bedrijfsethiek) beïnvloeden.
- Het bereflecteren van de positie en invloed van normatieve professionals in veelal kennisintensieve organisaties.
- Vanuit een zelf geconstrueerd theoretisch kader een case-study opstellen van een concrete organisatie, met bijzondere aandacht voor de wijze waarop levensbeschouwing en organisatiecultuur samenhangen.
Inhoud
Organisaties in soorten en maten bepalen het moderne leven. Formeel bedoeld om menselijke doelstellingen te realiseren, maar in de praktijk ook zelf normen en idealen stellend, en zo de betrokken mensen meebepalend. Het delen van betekenissen maakt de organisatie tot een gemeenschap; een onvermijdelijke interne diversiteit maakt deze samenhang echter tot een complex en dynamisch proces. Het krachtenspel van individuele belangen en interpretaties van participanten, relatienetwerken en zingevingsprocessen staat centraal in deze cursus, waarbij een sociaal-wetenschappelijk, constructivistisch en narratief perspectief wordt gehanteerd. Kernvraag: hoe werken organisaties?
Soms wordt de levensbeschouwelijke dimensie van een organisatie expliciet benoemd en spreken we over kerken en moskeeën, of bijvoorbeeld over instellingspastoraat, scholen, zorginstellingen, nieuwsmedia en politiek partijen van een specifieke kleur en ‘snit’. Soms ook blijft de levensbeschouwelijke oriëntatie van een organisatie impliciet, maar worden bij nadere beschouwing met termen als 'corporate identity', de missie en visie van een organisatie of een nastrevenswaardig geachte ‘business-spiritualiteit’, toch levensbeschouwelijke thema’s aangeraakt. En ook individueel wordt de professional in opleidingen en organisaties als een ‘reflective practitioner’ (Schon, Wenger) benoemd, waardoor levensbeschouwelijke biografieen en waardenorientaties in relatie tot de beroepsbeoefening en daarmee tot de organisatieidentiteit aan de orde komen.
SluitenHelpPrint
Switch to English