SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14202
CI3V14202
Media en representatie
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14202
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na goed gevolg van de cursus kan de student:
- met behulp van theoretische begrippen uitleggen waarom we media-uitingen niet als weerspiegeling van de werkelijkheid zien, maar als constructies van (de betekenis) van die werkelijkheid
- een relevante case selecteren voor een representatie-analyse en op basis daarvan een adequate onderzoeksvraag stellen
- mediarepresentaties adequaat analyseren in het kader van aangereikte theoretische en methodologische kaders.
- van de analyse consistent verslag leggen binnen de geldende wetenschappelijk conventies.
Inhoud
Audiovisuele media representeren de werkelijkheid, sterker nog: er zijn veel aspecten van de werkelijkheid waarvan wij alleen via audiovisuele media kennis kunnen nemen. Maar mediale representaties in fotografie, film, televisie, video en op internet - zijn geenszins neutrale weerspiegelingen van de wereld: mediale representaties zijn het resultaat van complexe technologische, semiotische, retorische en ideologische processen. Deze cursus legt daarom de nadruk op het analyseren van representatiestrategieën in uiteenlopende audiovisuele teksten (o.m. televisieprogramma's, documentaires, nieuwsberichten, films, blogs, etc.) met als doel het maatschappelijke en culturele 'werk' van representaties beter te begrijpen. Studenten leren mediateksten te analyseren als informatie- als betekenisdragers waarvan de vormgeving bepaald wordt (1) door communicatieve doelstellingen, (2) door mediaspecifieke conventies en (3) door cultureel gedeelde discoursen over de onderwerpen die in een mediale representatie aan bod komen. De cursus heeft als doel studenten theorieën, analytische concepten en methoden aan te reiken om de retorica van met name audiovisuele teksten te kunnen analyseren, en kritisch te kunnen reflecteren op mediale representatie-strategieën.

Deze cursus is het 2e vak in Verdiepingspakket ‘Media, communicatie en markt’
SluitenHelpPrint
Switch to English