SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14102
CI3V14102
Digitale data-analyse
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14102
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
  • het veld van Digital Humanities beschrijven en karakteriseren.
  • verschillende methoden voor digitale dataonderzoek (die gangbaar zijn binnen geesteswetenschappelijk onderzoek) te karakteriseren en vergelijken.
  • datavisualisaties analyseren en beoordelen.
  • onder begeleiding een kleinschalig onderzoek uitvoeren waarbij data van sociale-media worden verzameld en geanalyseerd.
 
 
Inhoud
De media waarmee wij communiceren hebben met elkaar gemeen dat ze op de een of andere manier (talige, audiovisuele etc.) informatie opslaan, transporteren en/of anderszins verwerken. Maar wat is die informatie eigenlijk precies, en wat doen digitale media (en de processen waarin digitale media een rol spelen) ermee? Wat is het verschil tussen informatie, data en algoritmes? Wat gebeurt er op het gebied van kennis, macht en controle als informatie steeds meer met behulp van software wordt gegenereerd, verwerkt, en geordend? En, bovenal, hoe zijn de verschillende processen waarbij data verwerkt worden, in kaart te brengen en te analyseren? Welke ethische kwesties komen er kijken bij het gebruik van ‘big data’ voor onderzoek.
In deze eerste cursus uit het verdiepingspakket Digitale communicatie hanteren we een meer overkoepelend perspectief op communicatie en informatie, en onderzoeken we hedendaagse ontwikkelingen rondom de invloed, validatie en analyse van big data.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
Deze cursus is het 1e   vak in Verdiepingspakket ‘Digitale communicatie


 
SluitenHelpPrint
Switch to English