Kennis van de ontwikkeling van het wijsgerig denken van de behandelde periode. Inzicht in de hoofdlijnen van het denken van de behandelde filosofen. Kennis van bronnen voor historisch-wijsgerig onderzoek, adequaat gebruik daarvan, en rapportage hierover volgens gangbare academische normen. Op vaardighedenniveau wordt bijzondere aandacht besteed aan het kunnen vinden, rapporteren en ontsluiten van bronnen.
|
|
Deze cursus vormt de afronding van de overzicht over de geschiedenis van de filosofie, en behandelt de geschiedenis van de filosofie vanaf Kant (1724–1804). Bijzondere nadruk wordt gelegd op de interactie tussen de filosofie en de andere wetenschappen, en tussen filosofie en bredere culture stromingen. In de hier behandelde periode probeert de filosofie, met wisselend succes, zich een plaats te veroveren naast de wetenschap. Dit kan resulteren in een algemene reflectie over de rol van de wetenschappen, ofwel in een ontwikkeling van alternatieve visies op de wetenschappen, in een zich ondergeschikt maken aan de wetenschappen waardoor de rol van de filosofie is uitgespeld. Daarnaast komt er een traditie op van kritiek op de rede en op de idealen van de Verlichting. Deze kritiek beïnvloedt – bijv. in het werk van Schopenhauer of Nietzsche – het denken over cultuur en kunst op grote schaal. De wisselende vormen van en interactie tussen de filosofie en andere gebieden zullen het raamwerk voor deze cursus vormen. Tijdens de werkgroepen wordt bijzonder aandacht besteed aan het kunnen lokaliseren, ontsluiten en rapporteren van bronnen: gebruik van bibliotheek en van bibliografische hulpmiddelen voor complexere onderzoeksvragen, ontsluiten van bronnen, aandacht voor bronnentypes worden getraind.
|
|
|