SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: NE3V17303
NE3V17303
Diversiteit in geletterdheid: een ontwikkelingsperspectief op lezen
Cursus informatie
CursuscodeNE3V17303
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Met deze cursus doe je kennis op over de diverse vormen van geletterdheid: wat is het, hoe komt het tot stand, en hoe kan het bevorderd worden?
Daarnaast krijg je inzicht in maatschappelijke debatten rondom geletterdheid en de verschillende factoren die daarin een rol spelen. Aan het eind van deze cursus kun je dan ook reflecteren op visies en standpunten die in deze debatten naar voren komen.
Ook is er in deze cursus specifieke aandacht voor methodische debatten in communicatie- en letterkundig onderzoek. We bouwen hiermee voort op de aandacht voor het formuleren van een vraagstelling in de cursus 'Meertaligheid in Nederland vroeger en nu' en bereiden je voor op het onderzoek dat je gaat uitvoeren in de cursus 'Culturele instituties en diversiteit'.
Inhoud
In 'Diversiteit in geletterdheid', de derde cursus uit het verdiepingspakket 'Diversiteit in de Nederlandse taal en cultuur', bestudeer je theoretische, praktische en ideologische aspecten van geletterdheid, en daarmee de mate waarin mensen op basis van tekstbegrip levenslang kunnen leren en kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer.
 
Eerst bestudeer je de notie geletterdheid: welke vormen van geletterdheid bestaan er? In deze cursus maken we een onderscheid tussen enerzijds functionele geletterdheid en anderzijds literaire competentie en kritische geletterdheid. Daarbij komen de volgende vragen aan bod: wat is functionele geletterdheid en wat maakt zakelijke teksten (on)begrijpelijk? Wat is literaire geletterdheid en hoe vallen literaire teksten te begrijpen? Ook stellen we ons de vraag welke visies er bestaan op het belang van geletterdheid. En: hoe werkt diversiteit in educatie door in het begrijpen van zowel informatieve als literaire teksten? Hoe manifesteert geletterdheid zich in het leesgedrag van een individu?
 
Vervolgens bestudeer je factoren waarvan gezegd wordt dat ze van invloed zijn op de bevordering van functioneel en literair lezen, zoals voorlezen door ouders, inzetten op leesmotivatie, strategieonderwijs en het vergroten van genrekennis.
 
Tot slot neem je een maatschappelijk initiatief ter bevordering van lezen onder de loep. Met de opgedane kennis analyseer je de onderliggende visie op geletterdheid en geef je een kritische reflectie op het initiatief op basis van de opgedane kennis over factoren die wel/geen invloed hebben op de leesbevordering.
 
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels of Duits deelnemen, en ook toetsonderdelen in die talen afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.

Deze cursus is het 3e vak in Verdiepingspakket  Diversiteit in de Nederlandse taal en cultuur
 
SluitenHelpPrint
Switch to English