SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: ME3V15029
ME3V15029
Het denkende lichaam
Cursus informatie
CursuscodeME3V15029
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afronding van de cursus heeft de student:
 
- inzicht in actuele ontwikkelingen op het grensvlak tussen de cognitieve neurowetenschappen en theater, dans, film en beeldende kunsten.
- inzicht in hoe deze ontwikkelingen bijdragen aan nieuwe inzichten (in kunsten en wetenschappen)
- inzicht in hoe deze inzichten te plaatsen zijn in relatie tot historische ontwikkelingen, en wat dit ons leert over wat de cognitieve neurowetenschappen, de geesteswetenschappen en de kunsten voor elkaar kunnen beteken.
 
Na afronding van de cursus kan de student:
-          reflecteren op de mogelijkheden en complicaties van onderzoek op het grensgebied van cognitieve neurowetenschappen en humanities, en van de wetenschap en de kunsten
-          een kleinschalig onderzoek ontwerpen dat relevant is in de context van onderzoek op het snijvlak van cognitieve neurowetenschap, geesteswetenschap en de kunsten
 
Inhoud
Denken wordt meestal gezien als iets dat ons brein doet. Maar kan ons lichaam ook denken? Wat voor denken is dat dan? Hoe verandert dit ons beeld van wat denken is?  De rol van het lichaam in hoe we ervaren en begrijpen is van oudsher een thema in theater, dans, film en beeldende kunst, in de filosofische traditie van de esthetica. Recente ontwikkelingen in de cognitieve neurowetenschappen maken deze inzichten opnieuw actueel en leiden ook tot opvallende nieuwe samenwerkingen tussen kunstenaars en wetenschappers en tot hele nieuwe vormen van onderzoek doen.
Wat kunnen cognitieve neurowetenschappen, geesteswetenschappen en de kunsten voor elkaar betekenen in het begrijpen van de relatie tussen brein en body, perceptie, emotie en cognitie, denken en doen? Hoe biedt dit enerzijds nieuw inzicht in theater, dans, film en beeldende kunst en hoe kunnen anderzijds theater, dans, film en beeldende kunst bijdragen aan de verdere ontwikkeling van wetenschappelijke inzichten? Wat kunnen we leren van de nieuwe vormen van onderzoek die op dit grensgebied ontstaan?
De cursus is onderdeel van de interdisciplinaire minor “Brains & Bodies: Cognitie en emotie in de Geesteswetenschappen”, maar is ook zelfstandig goed te volgen.
 
Naast de opdracht en het take-hometentamen houden studenten een referaat. Het referaat wordt beoordeeld met een voldaan of niet-voldaan.  Wat wordt er beoordeeld? Begrip van de stof uit het hoorcollege, vermogen deze stof te bespreken in relatie tot actuele ontwikkelingen in de cognitieve wetenschappen, vermogen zelfstandig het veld vande cognitieve wetenschappen onderzoek te exploreren en daarbinnen onderzoek te selecteren dat mogelijk interessant is voor interdiscipinair onderzoek.
SluitenHelpPrint
Switch to English