SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB3TC
INFOB3TC
Talen en compilers
Cursus informatieRooster
CursuscodeINFOB3TC
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Betawetenschappen; Undergraduate School Bètawetenschappen;
Contactpersoondr. J. Hage
Telefoon+31 30 2533283
E-mailJ.Hage@uu.nl
Docenten
Docent
prof. dr. J.T. Jeuring
Overige cursussen docent
Blok
2  (13-11-2017 t/m 02-02-2018)
Aanvangsblok
2
TimeslotA: MA-ochtend, DI-namiddag, WO-ochtend
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 18-09-2017 t/m 01-10-2017
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
Na-inschrijvingJa
Na-inschrijving geopendvanaf 23-10-2017 t/m 24-10-2017
WachtlijstJa
Plaatsingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Cursusdoelen
In dit vak leer je:
  • structuren (formules, termen, ...) te beschrijven met behulp van grammatica's (context-vrije, reguliere)
  • structuren te herkennen of ontleden in lijsten van symbolen
  • grammatica's te analyseren om te zien of bepaalde eigenschappen gelden
  • componenten zoals ontleders, analyses en code generatoren samen te stellen
  • al deze technieken toe te passen in het construeren van verschillende soorten programma's
  • beredeneren waarom sommige problemen wel of niet met formalismen zoals context-vrije grammatica's of eindige toestandsautomaten beschreven kunnen worden
We maken gebruik van de programmeertaal Haskell om de verschillende componenten te beschrijven. Voorkennis op het niveau van het vak Functioneel programmeren is nodig.
Inhoud
Veel programma's hebben als input een rij symbolen. Deze rij symbolen heeft vrijwel altijd een structuur. Voorbeelden van zulke rijen symbolen zijn programma's in een of andere programmeertaal, over het internet in pakketvorm verstuurde informatie, of informatie die door een programma in een file is weggeschreven met de bedoeling door een ander programma weer ingelezen te worden.
Dergelijke structuren worden beschreven met behulp van grammatica's. Vanuit deze beschrijving kunnen automatisch programma's gegenereerd worden die deze structuur herkennen. Dit herkenningsproces is een belangrijke component van veel programma's (bijvoorbeeld vertalers), en ook de beschrijving van het vertaalproces maakt gebruik van dergelijke grammaticale formalismen.
Door speciale klassen van grammatica's te gebruiken kun je al dan niet meer van de structuur uitdrukken, of van tevoren garanderen dat je de structuur gemakkelijk (bijvoorbeeld in lineaire tijd) kunt herkennen.
In dit vak leer je zelf grammatica's te ontwerpen, hoe hiervoor ontleders te construeren en hoe de resultaten van deze ontleders verder te gebruiken. Zo zul je zien hoe je code kunt genereren voor een gedeelte van de programmeertaal C#. Grammatica's spelen een centrale rol in de Informatica (XML Schema's, database schema's, Game Maker Language, etc), dus dit vak biedt ook conceptuele ondersteuning voor de rest van je studie.
Ingangseisen
Verplicht materiaal
-
Aanbevolen materiaal
Software
Haskell (beschikbaar in MyWorkPlace)
Werkvormen (aanwezigheidsplicht)
Hoorcollege (Verplicht)

Practicum (Verplicht)

Werkcollege (Verplicht)

Toetsen
Eindresultaat
Weging100
Minimum cijfer-

SluitenHelpPrint
Switch to English