SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFOB3PET
INFOB3PET
Persuasive technologies
Cursus informatie
CursuscodeINFOB3PET
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Nadat het vak met succes is afgerond, heeft de student kennis en/of vaardigheden over
  • het toepassingsdomein van de persuasieve technologie
  • de belangrijkste psychologische en communicatietheorieën op het gebied van gedragsverandering
  • de toepassing van deze theorieën bij het ontwerp van persuasieve strategieën
  • de inzet van interactietechnologie voor persuasieve systemen
  • de analyse en evaluatie van persuasieve technologie
  • de organisationele context en ethische aspecten van persuasieve technologie
Inhoud
Een van de eerste virtuele therapeuten was het programma Eliza dat gebouwd is door Weizenbaum in de jaren 60 van de vorige eeuw. Sinds Eliza is de digitale wereld behoorlijk veranderd. De talige controle is grotendeels vervangen door grafische representaties en interactie devices die het voor een groot deel van de bevolking mogelijk maken te interacteren met computers. Het internet en mobiele technologie brengt computers en mensen over de hele wereld samen, op ieder moment en ieder tijdstip. En tegenwoordig ondersteunen computers een brede verzameling van mentale taken in verschillende domeinen, zoals het nemen van beslissingen en de simulatie van virtuele werelden. Computers kunnen zelfs sociale rollen aannemen zoals een coach of leraar. Hoe zou de therapeut van Weizenbaum er uit kunnen zien als we gebruik maken van al deze nieuwe technologie? 
 
In deze cursus bestuderen we dan ook hoe de nieuwe interactiemethoden kunnen bijdragen aan het vakgebied van de persuasieve technologie. In dit vakgebied wordt gekeken naar apparaten zoals computers die bedoeld zijn om het gedrag van mensen te veranderen. Een eenvoudig voorbeeld is de wekker die ons ’s ochtend wakker maakt, maar denk vooral aan de ondersteuning bij gedragstherapieën of coachingstrajecten waarbij gedragsverandering centraal staat. Hierbij spelen concepten een rol als ‘social agents’, ‘relaties’, ‘autonomie’ en ‘trust’. We bestuderen hierbij niet alleen de technologische componenten die het mogelijk maken dergelijke eigenschappen in applicaties in te bouwen, maar ook de psychologische en communicatiemodellen die ten grondslag liggen aan (de weerstand voor) gedragsverandering en de ethische aspecten die hierbij een rol kunnen spelen. 
SluitenHelpPrint
Switch to English