SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GSTMING1
GSTMING1
Educatieve praktijk Gamma I
Cursus informatie
CursuscodeGSTMING1
Studiepunten (EC)15
Cursusdoelen
De student::
  • oriënteert zich op de specifieke werkzaamheden van en de eigen mogelijkheden in het educatief werkveld
  • verdiept zich op inleidend niveau in theorieën en vaardigheden op educatief gebied
  • is na afloop van de cursus in staat zelfstandig een les voor te bereiden en te geven aan onderbouw havo/vwo en vmbo-t klassen en deze te evalueren.
     
Inhoud
De cursus Educatieve Praktijk I is de eerste helft van de educatieve minor. Studenten die ook de cursus Educatieve Praktijk II (GSTMINA2) volgen en daarmee de educatieve minor afronden,  krijgen bij hun bachelordiploma Economie, Geschiedenis, Geografie of Religiewetenschap een tweedegraads lesbevoegdheid voor VMBO-T en onderbouw HAVO/VWO.
 
In de minor leer je hoe het schoolvak in elkaar zit, hoe je een les of een cursus opzet, hoe je leerlingen in jouw vak aan het werk zet (vakdidactiek). Daarnaast leer je omgaan met leerlingen en spreken voor een groep. Je verwerft kennis op het terrein van pedagogiek en leerpsychologie. De minor schenkt verder aandacht aan de training van algemene didactische vaardigheden op het gebied van werkvormen, presentatie en communicatie. Dit zijn vaardigheden die nodig zijn voor de interactie met individuen en groepen.

Het cursorisch onderwijs bestaat uit colleges en werkgroepen over algemene didactiek en vakdidactiek. In Educatieve Praktijk I is het centrale thema ‘lesgeven aan een klas’.

Je loopt stage in het VMBO-T en de onderbouw van HAVO-VWO op een school in of dichtbij de regio Utrecht. Je brengt minimaal 26 dagen op de school door (ongeveer anderhalve dag per week). In de eerste maand observeer je een aantal les- en schoolactiviteiten en geef je deellessen. Daarna verzorg je 25 lessen (of lesdelen), waarvan minimaal 10 volledige lessen in de onderbouw van havo/vwo en/of vmbo-tl. Verder zal je enkele vakdidactische en vakoverstijgende activiteiten doen.

Doel van de stage is dat je de basiscompetenties van een docent leert. Daartoe behoren: het verzorgen van lessen met verschillende (activerende) werkvormen (zoals frontaal, onderwijsleergesprek, opdracht-gestuurd, samenwerkend), de interactie met leerlingen, de primaire pedagogische vaardigheden en het managen van een goede werksfeer. Het voldoende afronden van de stage is voorwaarde voor het behalen van Educatieve Praktijk I. Het voldoende afronden van Educatieve Praktijk I als geheel is voorwaarde voor toelating tot Educatieve Praktijk II.

Er is een plaatsingscommissie. Deze beslist op basis van:
-         de studievoortgang van de student: uitdraai vanuit Osiris student, op te sturen naar E.Laroes@uu.nl
-         motivatiebrief: eveneens op te sturen naar E.Laroes@uu.nl
-         een redelijke verdeling over de deelnemende opleidingen
-         relevante ervaring

De werkgroepen voor de werkcolleges zijn als volgt ingedeeld:
werkgroep 1 – Aardrijkskunde
werkgroep 2 – Geschiedenis
Voor studenten Economie is er een apart tutorial.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English