SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL3V14120
TL3V14120
De gevoelige communicator
Cursus informatie
CursuscodeTL3V14120
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
In deze cursus (a) raak je bekend met psychologisch en cognitief neurowetenschappelijk onderzoek naar emoties, socialiteit, en de relatie met (vooral talige) communicatie, (b) krijg je inzicht in hoe deze kennis je kan helpen om emotie- en communicatie-gerelateerde verschijnselen in je eigen leven, jouw toekomstige vakgebied, en de samenleving beter te begrijpen, en (c) doe je vaardigheden op om relevante wetenschappelijke literatuur te duiden en je er kritisch toe te verhouden. Deze doelen zijn gericht op gevorderde studenten in álle Ba’s waar menselijke emotie en communicatie een belangrijke rol speelt, binnen de geesteswetenschappen (LAS, TCS, CIW, taal- of literatuurwetenschap, media- en cultuur, muziekwetenschap, etc.), maar ook daarbuiten (ASW, pedagogiek, onderwijskunde, rechtsgeleerdheid etc.).
 
Inhoud
In onderzoek naar talige communicatie is veel gekeken naar hoe taal als ‘code’ in elkaar zit, en naar hoe de hersenen van taalgebruikers die code ‘genereren’ of ‘kraken’. Maar taalgebruikers doen natuurlijk veel meer dan dat -- met taal doen ze dingen met elkaar. En daarmee komen onvermijdelijk ook allerlei emoties om de hoek kijken. In deze cursus bestuderen we vanuit psychologisch en cognitief neurowetenschappelijk perspectief hoe talige (en soms niet-talige) communicatie is verbonden met emoties. Allereerst verdiepen we ons in het wetenschappelijk onderzoek naar emoties en andere affectieve verschijnselen (voorkeuren, stemmingen); we bekijken hoe je emotie kan definiëren, waar onze emoties vandaan komen, hoe nuttig ze zijn, welke bewuste en onbewuste aspecten ze hebben, en hoe je ze kunt bemeten. Vervolgens raak je bekend met een analytisch kader voor de raakvlakken tussen emotie en talige communicatie. Na het leggen van deze fundamenten nemen we twee specifieke ‘gevoelige’ taalgebruikssituaties onder de loep: het gebruik van scheldwoorden, en van indirecte taal. Ook bekijken we de rol van emoties in sociale media, en relateren we communicatie aan recente ideeën over de morele, normatieve, en nogal ‘ingroup’-gerichte aard van Homo Sapiens. Andere verschijnselen die, deels afhankelijk van keuzes van studenten, aan de orde kunnen komen zijn bijvoorbeeld: roddelen, liegen, klagen, sarcasme, de invloed van een tweede taal op moreel oordelen, emotieregulatie via praten met jezelf, de functie van emoticons/emoji, meeleven met romanpersonages, of de invloed van een botoxbehandeling op taalbegrip. Deze cursus (de laatste in de interdisciplinaire minor “Brains & Bodies”, maar ook zelfstandig goed te volgen) zal je veel inzicht geven in de aard van menselijke communicatie, en in de mechanismes achter emotie en sociaal gedrag. Kennis die je in veel professionele en andere situaties goed van pas zal komen.  
 
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels deelnemen, en ook toetsonderdelen in die taal afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English