SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL3V14005
TL3V14005
Competitieve kunsten in de Renaissance
Cursus informatie
CursuscodeTL3V14005
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De student verwerft inzicht in de rol die competitie speelt bij het ontstaan van creativiteit en artistieke kwaliteit. Tevens verwerft de student kennis van de competitie binnen en tussen de kunsten zoals die zich in de cultuur van de Renaissance heeft voorgedaan, zowel in de verschillende kunstpraktijken (beeldende kunsten, letterkunde en muziek) als in de kunsttheorie.
Inhoud
De grote bloei van de kunsten in de vroegmoderne tijd valt niet los te zien van de intense competitie die in de Renaissance cultuur tot ontwikkeling komt. Leonardo da Vinci en Michelangelo vechten om opdrachten, net als Shakespeare en Marlowe. Jacob van Campen bouwt een Amsterdams stadhuis dat het Antwerpse model in de schaduw moet stellen. Deze concurrentie is een grote stimulans voor het ontwikkelen van creativiteit. Dat geldt niet alleen binnen de afzonderlijke kunstvormen zelf, maar ook in hun onderlinge verhouding. In de zestiende en zeventiende eeuw wordt permanent gedebatteerd over de vraag welke kunstvorm de beste is: literatuur of geschiedschrijving, beeldhouwkunst of schilderkunst, etc. Dit leidt tot een opmerkelijke kruisbestuiving tussen de kunsten, waaruit ook nieuwe kunstvormen zoals het muziektheater ontstaan.
Deze cursus bestudeert hoe competitie leidt tot creativiteit en kruisbestuiving tussen de kunsten. Daarbij ligt de nadruk op de as Italiƫ-Nederlanden, en op de letterkunde, de muziek en de beeldende kunsten. Ook komen enkele klassieke thema's uit de Renaissance Studies aan de orde, zoals het 'Paragone'-debat (over het primaat binnen de beeldende kunsten) en de discussie rond het concept 'Ut pictura poesis' (over de inspiratie die de beeldende kunsten en de muziek zoeken bij de letterkunde).
SluitenHelpPrint
Switch to English