SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL3V14002
TL3V14002
Methoden van Hypothese-toetsend Onderzoek
Cursus informatie
CursuscodeTL3V14002
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
In deze cursus verwerft de student inzicht in de grondbeginselen van empirisch-analytisch (hypothese-toetsend) wetenschappelijk onderzoek in het domein van taal en communicatie. De student begrijpt (1) welke vragen zich lenen voor wetenschappelijk onderzoek, (2) wat de verschillende typen validiteit zijn van dit onderzoek, (3) hoe valide onderzoek ontworpen wordt, (4) hoe gegevens worden geanalyseerd, beschreven, samengevat en gebruikt voor hypothese-toetsing, alsmede (5) de relaties hiertussen.
Inhoud
Ten eerste leer je in deze cursus de grondbeginselen van empirisch, hypothese-toetsend onderzoek. Wat is een goede onderzoeksvraag? Wat zijn de beperkingen van wetenschappelijke kennis? Hoe kan je een onderzoek zo opzetten dat er zinnige en valide conclusies getrokken kunnen worden uit empirische gegevens? Ten tweede maak je kennis met vier methoden die veel gebruikt worden in empirisch onderzoek naar taal en communicatie: het experiment, de vragenlijst, het corpus, en introspectie. Je leert de sterke en zwakke kanten van deze methoden doorgronden. Ten derde leer je om elementaire statistiek te gebruiken voor de analyse van empirische gegevens die met deze methoden zijn verzameld, en je leert om de resultaten van statistische analyses te interpreteren en te beoordelen.
 
Deze AC-3 cursus binnen het domein TLC is met name bedoeld voor studenten van de volgende bacheloropleidingen: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Keltisch, Nederlands, Spaans, Taalwetenschap, Taal- en cultuurstudies en Liberal Arts & Sciences.
SluitenHelpPrint
Switch to English