SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V14113
TL2V14113
Cognitieve neurowetenschap voor dummies
Cursus informatie
CursuscodeTL2V14113
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Het doel van deze cursus is om 2e of 3e jaars Ba studenten vertrouwd te maken met de voor GW'ers relevante principes van het menselijk denken, voelen en handelen zoals deze worden onderzocht in de cognitieve neurowetenschap (en gerelateerde delen van de psychologie). In deze cursus: (a) raak je bekend met recente inzichten in de architectuur en de functies van het brein, en het achterliggende evolutie-biologische perspectief op die architectuur; (b) raak je vertrouwd met de bijbehorende onderzoekscultuur, inclusief de diverse gangbare onderzoeksmethodes en rapportage-genres, en de kracht en de beperkingen van dit alles; en (c) doe je vaardigheden op om vanuit eigen disciplinaire vraagstellingen de primaire en secundaire onderzoeksliteratuur in bovengenoemde disciplines te kunnen bevragen, alsmede om een dialoog met onderzoekers te kunnen aangaan.
Inhoud
Muziek, literatuur, taal, beeldende kunst, film, dans, theater, televisie, internet, en games -- al deze zaken zijn door en voor mensen gemaakt, en ze dragen dus op een of andere manier altijd de signatuur van het menselijk brein. Maar hoe wérkt dat brein nou eigenlijk? In deze eerste cursus van de interdisciplinaire minor “Brains & Bodies: Cognitie en emotie in de Geesteswetenschappen” introduceren we je in het jonge vakgebied van de cognitieve neurowetenschap, en krijg je een op je GW-achtergrond toegesneden inzicht in de vele vermogens van het menselijk brein. We bekijken allereerst hoe het brein qua structuur in elkaar zit, en met welke methoden we de werking ervan kunnen onderzoeken (zoals EEG, MEG, MRI, TMS, lesie-onderzoek, maar bv ook gedragstaken). Vervolgens verdiepen we ons in wat dat brein eigenlijk allemaal voor ons doet, met een focus op visuele waarneming, aandacht en bewustzijn, geheugen en leren, emotie, taal, en sociale functies als “mindreading”, empathie, en cultuur genereren. Je raakt bekend met enkele belangrijke algemene principes van het brein, zoals de grote rol van onbewuste, automatische processen (‘fast thinking’), de beperkte maar speciale bijdrage van bewuste, gecontroleerde processen (‘slow thinking’), het feit dat ons brein liever nuttige dan ‘objectieve’ representaties van de werkelijkheid opbouwt, en de evolutionaire achtergrond van dit alles. Tot slot bekijken we de soorten literatuur in dit vakgebied, en wat er mis kan gaan bij de popularisering van hersenonderzoek. Naast het boek lees je ook meerdere onderzoeksartikelen, zodat je vertrouwd raakt met de schrijf- en denkstijl van cognitieve neurowetenschappers, en die ook wat beter op waarde kan schatten. Al met al zal je je na deze cursus als GW’er (of andere 'dummie') veel krachtiger kunnen verhouden tot het hersenonderzoek, en op die manier ook effectiever kunnen bijdragen aan interdisciplinaire dialogen.

Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels deelnemen, en ook toetsonderdelen in die taal afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English