SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TC3V11002
TC3V11002
De onderzoeker als adviseur - Geesteswetenschappen
Cursus informatie
CursuscodeTC3V11002
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
- Verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden over valorisatie van de geesteswetenschappelijke kennis.
- Verwerven van inzicht in theorieën die belangrijk zijn bij het doen van geesteswetenschappelijk onderzoek voor opdrachtgevers.
- Studenten doen ervaring op met uitvoeren van onderzoek voor opdrachtgevers, zij leren projectmatig te werken samenwerken.
- Studenten kunnen kennis, onderzoeksmethoden en vaardigheden uit  eigen vakgebied toepassen in breder en maatschappelijk perspectief.
Inhoud
Wie de krant er op na slaat, ziet dat de resultaten van wetenschappelijk onderzoek overal gebruikt worden: bij de overheid, bij bedrijven, bij onderzoeksinstellingen, bij maatschappelijke organisaties en door burgers. Onze (kennis)maatschappij heeft op allerlei terreinen steeds meer behoefte aan mensen die een goed wetenschappelijk onderbouwd advies kunnen geven.
De vragen die maatschappelijke instanties en groepen of bedrijven aan wetenschappers voorleggen zijn vaak breed. Ze beslaan doorgaans meer dan één discipline of specialisme, waardoor een interdisciplinaire en projectmatige aanpak noodzakelijk is.
De cursus zal je inzicht geven in de beroepsmogelijkheid van 'de onderzoeker als adviseur'. De cursus staat open voor alle studenten Geesteswetenschappen. De cursus is sterk praktijkgericht met een interactief en probleemgericht karakter. Je leert de vraag van een maatschappelijke opdrachtgever te vertalen naar wetenschappelijk onderzoek en op grond daarvan een advies uit te brengen.
Om een goed advies te geven moet je het doen van onderzoek kunnen combineren met het formuleren en communiceren van advies naar ‘de maatschappij’. We werken in de cursus daarom zoveel mogelijk met reële en actuele onderzoeksvragen (cases of projectopdrachten). Elke case heeft een eigen inhoudelijke invalshoek, waarbij voor een optimaal, integraal resultaat vaak de inbreng van verschillende disciplines nodig is. Studenten die deze cursus combineren met het volgen van een stage kunnen in overleg met de docent een projectopdracht van hun stagebiedende instelling in deze cursus uitwerken.
Een deel van de cursus (hoorcolleges) is meer theoretisch opgebouwd: je maakt kennis met opdrachtonderzoek en projectmanagement, gedragscodes voor opdrachtonderzoek, dilemma’s van contractonderzoekers. Ervaren contractonderzoekers die bij faculteit gw werken vertellen over hun ervaringen.  Je verwerft inzicht in de rol van wetenschappelijk onderzoek in de adviespraktijk. Een deel van de cursus is praktisch ingevuld: het inzicht in de vaardigheden en specifieke kennis die je nodig hebt om succesvol te kunnen werken als adviseur pas je meteen toe bij het werken aan de projectopdracht.
Studenten die van plan zijn een stage op niveau 3 (onderzoeksstage) te volgen, leren in deze cursus hoe zij een onderzoek kunnen opzetten in overleg met een opdrachtgever.
SluitenHelpPrint
Switch to English