SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: ME3V15023
ME3V15023
Televisiegenres
Cursus informatie
CursuscodeME3V15023
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het behalen van de cursus heeft de student:
  • Kennis van en inzicht in theoretische benaderingen van televisiegenres
  • Kennis van en inzicht in analytische begrippen en methoden om televisiegenres te bestuderen
  • Inzicht in vraagstukken van genre theorie
  • Inzicht in de relatie tussen genre theorie en bijbehorende methoden
  • Inzicht in de ontwikkeling van televisiegenres
  • Zijn/haar repertoirekennis op het gebied van een specifiek televisiegenre uitgebreid
Na het behalen van de cursus kan de student:
  • aan de hand van een helder geformuleerde vraagstelling en binnen een zelfstandig gekozen relevant theoretisch/methodologisch kader een genreanalyse uit voeren en deze kritisch verwerken in woord (presentatie) en schrift.
  • theoretische benaderingen van televisiegenres en analysemethoden op elkaar afstemmen en de methoden binnen een zelfstandig uitgevoerde analyse inzetten.
  • verkregen feedback, zowel van medestudenten als van de docent, verwerken.
Inhoud
‘Genre’ is een van de belangrijkste categorieën binnen televisie: programma’s horen bij een bepaald genre of kunnen worden benaderd als voorbeelden van ‘genre hybriditeit’. Voor de industrie is ‘genre’ een onderdeel van productieprocessen, scheduling, channel branding en de adressering van het publiek. Het publiek zelf koppelt verwachtingen aan bepaalde genres, gebruikt genrecategorieën om voorkeuren (en identiteiten) te definiëren en bepaalde receptiepraktijken te verwerven (denk bv. aan ‘binge viewing’ van dramaseries of het kijken van het nieuws op een bepaald, vaste tijdstip). Kortom, televisieteksten/programma’s, industrie/productie en publiek staan in een nauw verband met genrecategorieën.
Voor televisiewetenschappen is de analyse van genres belangrijk omdat dit het mogelijk maakt de samenhang tussen tekst, industrie en publiek te bestuderen. Maar dit betekent ook dat genre op uiteenlopende manieren bestudeerd kan (en moet) worden en dat verschillende methoden/aanpakken voor de analyse van televisiegenres (afhankelijk van concepten/definities) nodig zijn. In de cursus Televisiegenres worden dan ook (uiteenlopende) theoretische concepten en benaderingen van ‘genre’ bestudeerd waarbij gefocust wordt op de relatie tussen concept/theorie en bijhorende analysemethode/aanpak. Deze relatie tussen theorie en methode wordt ook in algemenere zin behandeld, zodat studenten bij onderzoek volgens de Schijf van 5 theoretische en methodologische keuzes op elkaar af kunnen stemmen.
In de hoorcolleges wordt a.d.h.v. het boek ‘Genre and Television‘ van Jason Mittell een actueel concept van televisiegenres geïntroduceerd, namelijk genres als ‘culturele categorieën’ waarbij ingegaan wordt op de (dynamische) relatie tussen tekst, industrie en publiek.
In de werkcolleges wordt de verworven kennis uit de hoorcolleges verdiept en wordt er a.d.h.v. ‘close readings‘ van teksten uit de digitale reader verder ingegaan op ‘klassieke’ benaderingen van ‘genre’ en verschillende manieren van tekstuele analysen (vormanalyse, narratieve analyse). Deze analysemethoden worden ook in de werkcolleges geoefend.
In deze cursus wordt tevens gewerkt aan repertoirekennis: meerdere televisieprogramma’s zullen als voorbeelden van specifieke genres en genreontwikkelingen getoond worden. De opgedane kennis en vaardigheden worden ingezet in een individueel en zelfstandig uit te voeren genre-analyse.
Deze cursus maakt onderdeel uit van het verdiepingspakket Televisie- en mediacultuur en bouwt voort op de kennis en vaardigheden die zijn opgedaan in basispakket 1 en 2. In dit pakket verdiepen studenten hun historische en theoretische kennis van het object en trainen zij vakspecifieke vaardigheden. Hierbij kun je denken aan onderzoeksmethodes die specifiek zijn voor het veld of de disciplines, of aan specifieke professionele vaardigheden.

Early exit option for international exchange students
 
Students who are required to return to their home university by the end of December, are allowed to choose an early exit option. Students must always make individual arrangements with the course coordinator. In general, there are two options that can be facilitated:
1. Finishing the course before Christmas break, receiving 5 ECTS for the course.
2. Completing the course by 'distance learning' (extra assignments, papers etc) in the month of January, receiving 7.5 ECTS for the course.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English