This course aims to provide insight into debates concerning Public History, Memory and Global Heritage. It also aims to develop skills like: recognizing present-day ways of participating in and/or ‘consuming’ ‘the past’; an ability to reflect on the future role of academics in a 'participatory historical culture'; critical assessment of sources, both analogue and digital; designing and planning of a small research project.
|
|
Van wie is het verleden? Nationaal erfgoed bestaat naast UNESCO werelderfgoed. In Europa, de V.S. en in Australië groeit het belang van Public history, wel aangeduid als een 'participatory historical culture' waarin vakhistorici en leken samen 'geschiedenis maken'.
Hoe verhoudt deze ‘coöperatieve historische cultuur’ van de 21e eeuw zich tot de 'history from below' uit de 20e eeuw? Wat is het verband tussen Public history en memory studies? Wat is het gezag en de rol van de academische (cultuur-)historicus in het publieke domein?
Arbeidsmarktorientatie
a. excursies / excursions
b. het analyseren van concrete (erfgoed-)instellingen in weekopdrachten/analysis of practices of heritage-institutions
LET OP! Alleen studenten van de MA Geschiedenis: educatie en communicatie mogen zich als bijvakker via hun tutor voor deze cursus inschrijven. Alle andere studenten die deze cursus als bijvak willen volgen, moeten contact opnemen met de MA coördinator.
|
|