SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V14040
GE3V14040
De geschiedenis van het moderne consumentisme (ca. 1700 -2000)
Cursus informatie
CursuscodeGE3V14040
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
 
Eindtermen: na afloop van de cursus heeft de student zich onderstaande eindtermen eigengemaakt:
  • Kennis van een relevante historische casus op het gebied van het thema van verdieping
  • Kennis van en inzicht in de historische context van het thema van verdieping
  • Elementaire kennis van theorieën over het thema van de cursus
  • Kennis van methoden die relevant zijn voor de bestudering van de geschiedenis van het thema van verdieping
  • Kennis van de stand van wetenschap: het historiografisch debat
  •  Vaardigheid om zelfstandig onderzoek te doen naar een historisch vraagstuk op basis van een zelf ontwikkelde probleemstelling, met behulp van historische bronnen
  •  Elementaire vaardigheid in het toepassen van theorieën op historisch materiaal
  • Elementaire vaardigheid in data-analyse en het gebruik van de bijbehorende instrumenten in historische context
  • Vaardigheid om volgens academische normen te werken, o.a. wat betreft denken, handelen en communiceren en wat betreft gedragsnormen (‘eerlijke wetenschap’) 
Leerdoelen en vaardigheden: na afloop van de cursus heeft de student geleerd om:
  • Relevante wetenschappelijke artikelen en historische bronnen te kunnen vinden en beoordelen
  • Binnen het kader van het cursusthema een eigen onderzoeksonderwerp te bepalen
  • Een duidelijke vraagstelling te formuleren
  • Onderzoek te doen, gebaseerd op, onder andere, primaire bronnen en dat is ingebed in de historiografie
  • Onderzoek te operationaliseren
  • Primaire bronnen en literatuur binnen het kader van de onderzoeksvraag te analyseren
  • Conclusies te trekken op basis van het betoog
  • De resultaten van dat onderzoek schriftelijk en op academisch niveau te presenteren
  • Peer review over deelteksten van onderzoekswerkstukken te geven en te ontvangen
 
Inhoud
Dit is het onderzoeksseminar A van het Verdiepingspakket De Moderne wereld

Let op! Voor deze cursus is een plaatsingscommissie ingesteld.Dit betekent dat er een maximum aantal plekken voor deze cursus is waarvoor je je alleen gedurende de eerste 4 dagen van de inschrijfperiode kunt inschrijven (maandag t/m donderdagmiddag 16.00 uur). Een plaatsingscommissie bepaalt of je aan de cursus kunt deelnemen. Kijk hier voor meer informatie. 

Over deze cursus:
In de moderne Westerse samenlevingen, die in deze cursus centraal staan, is de intensiteit van de consumptie in de afgelopen eeuwen zo sterk toegenomen dat wetenschappers zijn gaan spreken van een ‘moderne consumptie-maatschappij’. In het relatief recente historisch onderzoek naar deze maatschappij en in deze cursus staat dan ook de periode vanaf circa 1700 centraal.
In de cursus komen uiteenlopende aspecten van consumptief gedrag en aanbod aan de orde: de consumptie van nieuwe producten zoals koffie en thee vanaf de 17e eeuw, de opkomst van warenhuizen in de 19e eeuw en de impact daarvan op de verhouding tussen de seksen, de invloed van de overheid op het consumptiepatroon in de 20e eeuw, de maatschappelijke kritiek op consumptief gedrag et cetera.
Kwesties die daarbij aan de orde komen zijn: Hoe groot was de invloed van economische factoren zoals koopkracht op het consumptiepatroon? Welke invloed hadden culturele factoren zoals religieuze overtuiging? Is het [altijd] zo dat de sociale bovenlaag bepaalde wat mode was en dat deze elite werd geïmiteerd door de lagere sociale lagen? Hebben de warenhuizen bijgedragen aan een democratisering van de consumptie?
SluitenHelpPrint
Switch to English