SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V14032
GE3V14032
Van spreken tot cyberspace: het gesproken, geschreven, gedrukte en electronische woord
Cursus informatie
CursuscodeGE3V14032
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Eindtermen: na afloop van de cursus heeft de student:
  • Kennis van en inzicht in de historische ontwikkelingen m.b.t. het thema van de cursus
  • Kennis van de historiografische traditie op het gebied van het thema van de cursus
  • Bekendheid met de uiteenlopende manieren waarop historische kennis inzake het thema van de cursus relevant kan zijn voor de eigen kansen op de arbeidsmarkt
  • Vaardigheid om volgens academische normen te werken, o.a. wat betreft denken, handelen en communiceren en wat betreft gedragsnormen (‘eerlijke wetenschap’)
Leerdoelen en vaardigheden: na afloop van de cursus heeft de student geleerd om:
  • Een breed historisch of historiografisch thema uit te diepen
  • Verschillende interpretaties af te wegen en kritisch een eigen invalshoek te formuleren
  • Een discoursanalyse mondeling en schriftelijk adequaat te verwoorden
  • Samen te werken met medestudenten ten behoeve van een groepspresentatie
  • Historische kennis inzake denken over het thema van de cursus te koppelen aan de eigen kansen op de arbeidsmarkt
  • De historische kennis inzake het thema van de cursus met hedendaagse maatschappe­lijke en politieke vraagstukken te verbinden
  • Volgens academische standaarden te werken
Inhoud
Dit is de inleidende cursus van Verdiepingspakket Communicatie, propaganda en media

LET OP: het werkcollege van deze cursus dat op dinsdag van 17.15-19.00 uur is geroosterd, wordt verplaatst naar een tijdstip op de vrijdag.
Dit in verband met overlap met het Hoorcollege van de verplichte cursus Vroegmoderne tijd. Dit is na de cursusinschrijfperiode zichtbaar in Osiris. 


Over deze cursus:
Volgens een oude opvatting maakt het spreken de mens tot mens; het schrijven maakt hem tot een beschaafd mens. Hoewel daar veel op af te dingen valt, is het zinvol om in de geschiedenis van de beschaving onderscheid te maken tussen de periodes van het gesproken, geschreven, gedrukte en electronische woord. Iedere keer wanneer de media van het woord een transformatie ondergingen, bleven de oudere vormen overigens bewaard - evenals de niet-schriftelijke vormen van communicatie. Ontwikkelingen in de overdracht van kennis gaven nieuwe mogelijkheden, maar kennisoverdracht werd ook steeds gecompliceerder. Wie hadden de beschikking over de media? Wie controleerde dat?  Waar vond kennisoverdracht plaats? En waren de ontwikkelingen in de sociale geschiedenis van de kennisoverdracht overal hetzelfde, of hebben we in Europa te maken met een typisch 'westerse' ontwikkeling? 
SluitenHelpPrint
Switch to English