Eindtermen: na afloop van de cursus heeft de student zich onderstaande eindtermen eigengemaakt:
-
Verdieping van kennis van en inzicht in de historische ontwikkelingen m.b.t. het thema van de cursus
-
Verdieping van kennis van de historiografische traditie op het gebied van het thema van de cursus
-
Verdieping van kennis van theorieën over het thema
-
Kennis van een relevante historische casus op het gebied van het thema van verdieping
Leerdoelen en vaardigheden: na afloop van de cursus heeft de student geleerd om:
-
Kritisch te reflecteren en actief te participeren in de bespreking van het thema tijdens de colleges
-
Concepten, historiografie en theorie rondom het thema van de cursus toe te passen
-
Samen te werken in leesgroepjes (tutorgroups)
-
Een probleemstelling ten aanzien van een zelfgekozen verdiepingscasus te ontwikkelen en uit te werken
-
De in de cursus opgedane kennis over theorie en historiografie op een zelfgekozen casus toe te passen
-
Zelfstandig onderzoek te doen van (met name) verdiepende, secundaire literatuur
|
|
|
Dit is de casuscursus van het Verdiepingspakket Europa
Over de cursus:
Rond 500 verdween het West-Romeinse keizerrijk en begon er een lang proces van transformatie, waarin Europa zoals we dat nu kennen haar eerste contouren begon te krijgen. Deze cursus gaat in op deze transformatie: waar kwamen opeens de barbaarse koninkrijken vandaan, en wat voor rol heeft het christendom als integratieve kracht gespeeld? Wat bleef er eigenlijk over van de Romeinse erfenis, en wat was er nu wezenlijk nieuw?
|
|