Eindtermen: na afloop van de cursus heeft de student:
-
Kennis van en inzicht in de historische ontwikkelingen m.b.t. het thema van de cursus
-
Kennis van de historiografische traditie op het gebied van het thema van de cursus
-
Bekendheid met de uiteenlopende manieren waarop historische kennis inzake het thema van de cursus relevant kan zijn voor de eigen kansen op de arbeidsmarkt
-
Vaardigheid om volgens academische normen te werken, o.a. wat betreft denken, handelen en communiceren en wat betreft gedragsnormen (‘eerlijke wetenschap’)
Leerdoelen en vaardigheden: na afloop van de cursus heeft de student geleerd om:
-
Een breed historisch of historiografisch thema uit te diepen
-
Verschillende interpretaties af te wegen en kritisch een eigen invalshoek te formuleren
-
Een discoursanalyse mondeling en schriftelijk adequaat te verwoorden
-
Samen te werken met medestudenten ten behoeve van een groepspresentatie
-
Historische kennis inzake denken over het thema van de cursus te koppelen aan de eigen kansen op de arbeidsmarkt
-
De historische kennis inzake het thema van de cursus met hedendaagse maatschappelijke en politieke vraagstukken te verbinden
-
Volgens academische standaarden te werken
|
|
|
Dit is de inleidende cursus van het Verdiepingspakket Staat en burgerschap.
Over deze cursus:
In this introductory course, the intertwined processes of state formation, on the one hand, and of the development of the notion of 'citizenship', on the other, will be studied in a comparative European perspective. Both developments will be envisaged as 'bottom-up' as well as 'top-down' processes: The creation of more centralised states was engineered by rulers, but also by people who had an interest in the existence of centralised institutions, while citizenship was a by-product of the creation of states no less than a product of the ideas of identity that people adhered to.
The Early Modern period will be central in this course, as a period of fundamental change both in respect to European state building and to the genesis of state-centred (and ultimately national) concepts of citizenship
|
|