Na afloop van de cursus kan de student:
· media analyseren in termen van hun communicatieve karakteristieken.
· verschillende theorieën over mediakeuze en mediumeffectiviteit benoemen, beoordelen en (kritisch) met elkaar vergelijken.
· onderzoeksartikelen over de functie van media in interactie kritisch lezen.
· uit onderzoeksartikelen relevante onderzoeksvragen destilleren.
|
|
In deze cursus maakje kennis met de rol die media spelen in menselijk interactie. Daarvoor verkennen we eerst de karakteristieken van ongemedieerde communicatie (face-to-face gesprekken). Vervolgens kijken we naar hoe ftf-gesprekken verschillen van allerlei vormen van gemedieerde communicatie (zoals schrijven, maar ook chatten, e-mailen, etc.). De centrale vraag zal telkens zijn in hoeverre media ons helpen of hinderen in de communicatie en welke kenmerken van die media daarin een rol spelen. Anders gezegd, we willen ook graag weten welke media-eigenschappen de (dis)functionaliteiten verklaren. We doen dit alles door gezamenlijk literatuur te bespreken waarin media en mediaeffecten empirisch worden onderzocht.
|
|