SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14102
CI3V14102
Digitale data-analyse: informatietheorie in de communicatiepraktijk
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14102
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
- het theoretische veld van data-analyse karakteriseren.
- relevante onderzoeksmethoden en methodologische discussies typeren, vergelijken en gebruiken in praktijksituaties.
De media waarmee wij communiceren kenmerken zich doordat ze op de een of andere manier (talige, audiovisuele etc.) informatie verwerken, transporteren en/of opslaan. Maar wat is informatie eigenlijk precies, en hoe functioneert het in het geval van digitale media en de processen waarin digitale media een rol spelen? Wat is het verschil tussen informatie, data en algoritmes? Wat gebeurt er op het gebied van kennis, macht en controle als informatie steeds meer met behulp van software wordt verwerkt, gegenereerd en geordend? En, bovenal, hoe zijn al deze dataproducerende processen in kaart te brengen en te analyseren?
In deze tweede cursus uit het verdiepingspakket Digitale communicatie nemen we een meer overkoepelend perspectief op communicatie en informatie, en onderzoeken we de hedendaagse ontwikkelingen rond de invloed, validatie en analyse van big data door (bijvoorbeeld commerciƫle) organisaties. We doen dit door aan de hand van concrete opdrachten uit de praktijk kritische vragen te stellen over informatie- en interfacedesign.
SluitenHelpPrint
Switch to English