Na afloop van de cursus kan de student:
- Sociale media-communicatieprocessen vanuit empirisch-analytische en mediavergelijkende
invalshoeken typeren.
- Op tekstueel-semiotische wijze analyseren hoe deze communicatieprocessen in de sociale
mediapraktijk vorm krijgen.
- Academische kennis over sociale media en analysevaardigheden gebruiken om zich te
positioneren in een academisch debat rondom sociale media
|
|
Sociale media maken onlosmakelijk deel uit van ons dagelijks leven, privé en professioneel. Platforms als Facebook, Twitter en YouTube zijn zo ingeburgerd dat zij steeds meer de wijze waarop wij communiceren vormgeven. Is de machtsverhouding tussen consument en producent hiermee inderdaad verschoven naar de kant van de gebruiker, zoals vaak wordt beweerd? In welke mate functioneren ze als instrumenten ten behoeve van surveillance en de exploitatie van persoonlijke data? Sociale media hebben tevens gevolgen voor gemeenschapsvorming en communicatieprocessen in de openbare ruimte.
In deze eerste cursus uit het verdiepingspakket Digitale communicatie bestuderen we het gebruik van sociale media door commerciële, maatschappelijke en politieke organisaties en leren de studenten een kritische analyse te geven van de onderliggende technologische en sociaal-culturele principes die de typische talige en audiovisuele patronen in sociale media voortbrengen.
|
|