SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: BETA-B2WTC
BETA-B2WTC
Wetenschaps- en techniekcommunicatie
Cursus informatie
CursuscodeBETA-B2WTC
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het afronden van deze cursus kan de student:
  • Omschrijven  wat wetenschapscommunicatie is, en wat wetenschapscommunicatieprofessionals doen.  
  • Verklaren hoe verschillende visies op wetenschap, maatschappij en mens de wetenschapscommunicatie vormen en beïnvloeden.
  • Aan de hand van ontwerp-, leer-, gedrags- en communicatiemodellen communicatieve activiteiten en producten beschrijven, analyseren en beoordelen.
  • Een omschrijving geven van belangrijke deelgebieden van de wetenschapscommunicatie en de kennis over de daarbij behorende specifieke doelen, doelgroepen en aanpakken toepassen.
  • Een persoonlijke positie bepalen t.o.v. wetenschapscommunicatie voor de verdere inrichting van zijn / haar studie en loopbaan.
Inhoud
In deze cursus gaat het over het waarom, hoe en wat van wetenschapscommunicatie. Een nanotechnoloog die blogt over zijn vakgebied, brugklassers die een bezoek brengen aan een science centre, burgers die discussiëren over de voor- en nadelen van nieuwe ICT; ze hebben gemeenschappelijk dat ze communiceren over wetenschap en technologie. In deze cursus belichten we de diversiteit en veelvormigheid van de wetenschapscommunicatie, haar werkveld, beoefenaars en publieksgroepen, om je inzicht te geven in de factoren die het vakgebied en haar ontwikkeling beïnvloeden.  
Een museummedewerker heeft bijvoorbeeld helderheid en aantrekkelijkheid van de boodschap hoog in het vaandel staan. Bij een communicatie-adviseur gaat het vooral over aspecten als vertrouwen en het betrekken van de doelgroep. Wil je je doelen dus bereiken, dan moet je tal van aspecten in het oog houden. Zo is het van belang om te weten ‘wie’ er communiceert, ‘wat’ de boodschap precies is, op ‘welke manier’ die het beste ontwikkeld of overgebracht kan worden, ‘wie’ de gesprekspersoon is en ‘welk effect’ er beoogd wordt. Het kost tijd en moeite deze aspecten helder in kaart te brengen, zeker als het gaat om wetenschap- en technologie-gerelateerde onderwerpen. Inzicht enerzijds in de complexe verwevenheid van wetenschap en technologie met onze maatschappij, en anderzijds in de mens en in communicatieprocessen kan daarbij een helpende hand bieden.  
Deze cursus is inleidend en oriënterend. De focus ligt op het verwerven van een kennisbasis die je nodig hebt om een goed wetenschapscommunicator te worden. Dit is handig zowel als je later verder wilt gaan op het gebied van de wetenschapscommunicatie, maar ook als je besluit een onderzoekscarriere op te bouwen. Door literatuurstudie, de analyse van concrete cases, en verhalen van gastsprekers uit de praktijk van de wetenschapscommunicatie, genereer je inzicht in wetenschapscommunicatie. Gedurende de cursus zul je de nieuw verworven kennis meteen gebruiken in concrete opdrachten, zoals bijvoorbeeld het ontwerpen van een communicatieproduct of -activiteit voor synthetische biologie of nanotechnologie.  De hoofdthema’s die in de cursus aan bod komen zijn:
  • Ontwikkeling en definiëring van het vakgebied wetenschapscommunicatie
  • Wetenschapscommunicatieprocessen
  • De complexe verwevenheid van wetenschap en technologie met de samenleving
  • Deelgebieden van de wetenschapscommunicatie: risicocommunicatie, gezondheidscommunicatie, informele educatie en wetenschapsjournalistiek
Daarnaast draagt de cursus bij aan je beroepsoriëntatie. Je ontmoet professionals uit verschillende deelgebieden van de wetenschapscommunicatie. Je krijgt zicht op wat wetenschapscommunicatie voor jou betekent, en wat voor rol dit vak in je vervolgopleiding en carrière zal gaan spelen.

Aanpak
Hoogstwaarschijnlijk zal de manier waarop lesgegeven wordt, nieuw voor je zijn. De bijeenkomsten zijn interactief en vereisen actieve deelname van alle aanwezigen. De docenten leggen geen droge theorieën uit maar vullen de bijeenkomsten deels samen met de studenten en bediscussiëren de implicaties en toepassingen van bepaalde theorieën en aanpakken. Daarnaast is de groepsopdracht een belangrijk onderdeel van deze cursus waardoor jouw inzet belangrijk is en andere studenten van jou afhankelijk zijn. Wij hanteren daarom een aanwezigheidsplicht voor alle onderwijssessies.   
SluitenHelpPrint
Switch to English