SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: WISB382
WISB382
Geschiedenis van de wiskunde
Cursus informatie
CursuscodeWISB382
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Geschiedenis van de wiskunde is een contextvak.
Inhoud
  • Wiskundige activiteiten in Mesopotamië, het klassiek-Griekse cultuurgebied, en bij Indiase en Islamitisch-Arabische culturen.
  • De belangrijkste ontwikkelingen in Europa van de Renaissance tot het begin van de 20e eeuw.
  • Enkele kenmerkende ontwikkelingen in de 20e eeuwse wiskunde.
  • Intrinsieke en extrinsieke motivatie: door welke vragen en problemen raakten wiskundigen geïnspireerd? Met welk "antwoord" waren ze tevreden?
  • De positie van wiskunde en wiskundigen in de maatschappij door de eeuwen heen.

    Kennis en inzicht:
  • Aan het eind van de cursus heeft de student kennis van de belangrijkste ontwikkelingen die zich in de wiskunde hebben voorgedaan.
  •  De student kent specifieke verschillen tussen wiskunde nu en in een nader aangegeven eerdere periode.
  • De student heeft inzicht in de factoren die de ontwikkeling van wiskunde als vak  beïnvloeden.
  •  De student onderkent het gevaar van het gebruik van internetbronnen.

    Vaardigheden: De student kan of leert:
  • Historische bronnen (zo nodig in vertaling) interpreteren.
  • Zelfstandig literatuur verzamelen over een historisch-wiskundig onderwerp of persoon, gebruikmakend van o.a. daartoe dienende hulpmiddelen in de wiskundebibliotheek.
  • Op basis van literatuuronderzoek een verslag produceren, waarin zowel aan de historische context als aan de wiskundige inhoud van het onderwerp recht wordt gedaan.
  • In het verslag op de juiste wijze naar gebruikte literatuur verwijzen en de relevantie van het verslag voor moderne wiskund(ig)e(n) aangeven.
  • Begrijpelijk en (bijna) foutloos Nederlands schrijven.

    Attitudes:
  • De student ziet wiskunde als een vak dat in ontwikkeling is, en onderkent (vroegere) maatschappelijke invloeden op die ontwikkeling.
  • De student ontwikkelt een kritische houding ten aanzien van zelfgeschreven teksten en die van anderen.
  • De student is in staat om samen met anderen een samenhangende tekst te produceren.

    Onderwijsvormen:
  • Hoorcolleges @ 4 uur; soms zal een deel van de collegetijd gebruikt worden voor opdrachten.
  • Excursie naar de Leeszaal Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek.
  •  Huiswerkopgaven en opdrachten, deels ter verwerking van de collegestof en deels  gericht op schrijf- of zoekvaardigheden.
  • Studenten schrijven in koppels een afsluitend essay.

    De meeste opgaven en opdrachten worden in groepjes van 2 studenten gemaakt.

    Toetsvormen:
    Om een tentamenresultaat voor deze cursus te krijgen, moet je aan de volgende eisen voldoen:
  • Aanwezigheid bij de bijeenkomsten (twee keer afwezigheid  zal worden getolereerd; wie echter niet bij de eerste bijeenkomst is geweest kan geen tentamenresultaat krijgen);
  •  Maken en inleveren van alle huiswerkopdrachten (1 vrijstelling is mogelijk na overleg).
  • Schrijven van een essay, dit moet in koppels van twee studenten (in uitzonderingsgevallen met 3);
  • Afleggen van een thuistentamen.
 Het gemiddelde resultaat van de opdrachten, het essaycijfer en het thuistentamen moeten alle drie ten minste 5.5 zijn. In het eindcijfer wegen al deze componenten even zwaar.

Het vak geeft een goede schrijftraining, die bruikbaar is als voorbereiding op het schrijven van de bachelorscriptie, al dan niet in geschiedenis van de wiskunde.
SluitenHelpPrint
Switch to English