SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL3V14105
TL3V14105
Taal en cognitie in normale en gestoorde ontwikkeling
Cursus informatie
CursuscodeTL3V14105
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De student
- heeft kennis (op gevorderd niveau) van primaire taalverwerving in relatie tot cognitieve vermogens;
- is bekend met primaire en secundaire taalstoornissen en de relatie met (stoornissen) in cognitieve vermogens;
- heeft begrip van de wijze waarop wetenschappelijke vragen op de genoemde terreinen geformuleerd en gemotiveerd worden;
- heeft inzicht in de wijze waarop wetenschappelijk onderzoek op genoemde gebieden de klinische zorg (diagnostiek en interventie) kunnen informeren.
Inhoud
Het proces van primaire  taalverwerving is op een complexe manier verweven met diverse cognitieve vermogens en de ontwikkeling daarvan. In deze cursus gaan we specifiek in op de relaties tussen taalverwerving en (1) Theory of Mind; (2) geheugen (lange-termijn en korte-termijn); (3) executieve functies. Deze (complexe) relaties kunnen mede opgehelderd worden door te kijken naar stoornissen in ontwikkeling van taal en/of cognitie. Vanuit dat perspectief zal in de cursus aandacht besteed worden aan primaire taalontwikkelingsstoornissen, en taalstoornissen die secundair zijn aan autisme en ADHD. De mogelijke klinische relevantie hiervan wordt aan de orde gesteld.

Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels deelnemen, en ook toetsonderdelen in die taal afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.

Early exit option for international exchange students
 
Students who are required to return to their home university by the end of December, are allowed to choose an early exit option. Students must always make individual arrangements with the course coordinator. In general, there are two options that can be facilitated:
1. Finishing the course before Christmas break, receiving 5 ECTS for the course.
2. Completing the course by 'distance learning' (extra assignments, papers etc) in the month of January, receiving 7.5 ECTS for the course.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English