SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: NE1V13003
NE1V13003
Taalbeheersing Nederlands I: Samenhang in tekst en discourse
Cursus informatie
CursuscodeNE1V13003
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De student leert:
a.   dat betekenis een constructie is van de taalgebruiker en niet een eigenschap van de taaluiting;
b.  dat er verschillende typen betekenis bestaan: referentiële betekenis, handelingsbetekenis, en interpersoonlijke      betekenis;
c.  dat deelnemers in interactie elkaar laten zien welke betekenissen ze geven aan taaluitingen en het zodoende ook met elkaar kunnen eens worden over die betekenis;
d.  dat lezers betekenis geven aan een taaluiting door een samenhang te construeren met andere taaluitingen.
 
Inhoud
LET OP: Deze cursussen (NE1V13003 Ned-Tekst en Discours en CI1V3001 Ciw-Taal en communicatie) kunnen niet beiden deel uitmaken van jouw examenprogramma in verband met een inhoudelijke overlap.

In de cursus Tekst en Discourse staat Taal als Communicatiemiddel centraal. We bouwen daarbij voort op de kennis die je hebt opgedaan over de structuur van het Nederlands, en zullen ook de link leggen naar literaire teksten.
Bij taal als communicatiemiddel staat de functie van taal centraal. Wanneer we spreken en schrijven doen we dat met een doel. We gebruiken taal om (communicatieve) doelen te bereiken. Wanneer iemand vraagt: “Wil je het raam open doen?”, is het niet de bedoeling van de spreker dat je antwoordt met “ja”, maar het doel is vooral dat je daadwerkelijk het raam opent. Wanneer een docent een onderwijstekst schrijft, is het niet primair de bedoeling dat de leerlingen de tekst prettig leesbaar vinden, maar dat de studenten bepaalde kennis opdoen. Dat betekent natuurlijk niet dat het niet uitmaakt of de leerling de tekst prettig leesbaar vindt. Waarschijnlijk is het zo dat een prettig leesbare tekst het doel (kennisoverdracht) beter bereikt dan een tekst die moeilijk leesbaar is.
Het is voor een goede communicatie dan ook belangrijk dat je nadenkt over de structuur en de vorm van de tekst. Welke tekst bereikt het beste het doel dat ik me heb gesteld? Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we ook nadenken over de taalgebruiker. Wat zijn de kenmerken van de lezer van mijn tekst? Welke vaardigheden en welke kennis heeft de lezer? Dat zijn de thema’s die in deze cursus centraal staan.
Waar gaat de cursus over? De cursus gaat over taal als communicatiemiddel.
Wat ga je aan inhoud leren? In deze cursus leer je de basisbegrippen die je nodig hebt voor het bestuderen van taal als communicatiemiddel. Elke week komt een thema uit het vakgebied aan de orde. Achtereenvolgens worden de thema’s Cognitie en Perceptie, Taalhandelingen, Tekstverbetering, Communicatie in Organisaties, Communicatie en Media en Communicatie en Cultuur behandeld.
Wat ga je aan vaardigheden leren? In de cursus leer je wetenschappelijke teksten te lezen en te beoordelen, je leert hoe je moet schrijven en hoe je feedback moet geven op teksten van anderen, en je leert de eerste grondbeginselen van het doen van empirisch onderzoek.

Als je een uitwisselingsstudent bent en als je uitwisselingsperiode eindigt in december, dan is het mogelijk om de gehele cursus te voltooien voor je vertrek. Overleg bij aanvang met de cursuscoordinator over je toetsingseisen.

Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels of Duits deelnemen, en ook toetsonderdelen in die talen afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.

Early exit option for international exchange students
 
Students who are required to return to their home university by the end of December, are allowed to choose an early exit option. Students must always make individual arrangements with the course coordinator. In general, there are two options that can be facilitated:
1. Finishing the course before Christmas break, receiving 5 ECTS for the course.
2. Completing the course by 'distance learning' (extra assignments, papers etc) in the month of January, receiving 7.5 ECTS for the course.
SluitenHelpPrint
Switch to English