De student heeft kennis van de historische ontwikkeling van de diverse schermmedia en hun relatie tot muziek op een gevorderd niveau en heeft gevorderde kennis van de bijbehorende debatten en analysemethoden. De student kan een beredeneerde keuze maken tussen de vigerende analytische invalshoeken en kan deze toepassen in historiografisch georiënteerd onderzoek. Hij/zij heeft een gevorderd en actueel inzicht in het musicologisch discours inzake de (kleine) schermmedia.
|
|
De laatste decennia is de dominantie van het grote bioscoopscherm geleidelijk geërodeerd ten gunste van kleinere formaten van schermmedia. Deze zijn een nieuwe relatie met muzikale uitingsvormen aangegaan en worden op geheel eigen, in veel gevallen interactieve wijze gehanteerd. Te denken valt hierbij aan televisie, tablets, smartphones, games. In deze cursus, de laatste binnen het verdiepingspakket Muziek en media, wordt voortgebouwd op de in eerdere cursussen van het pakket opgedane historische kennis en analytische vaardigheden om de relatie tussen deze schermmedia en muziek te begrijpen. We zullen vanuit verschillende analysemodellen, subculturele theorieën en historische invalshoeken thema's behandelen als: concertregistraties en andere muzikale evenementen en uitvoeringen; soundtracks van televisieprogramma’s, -reclames en videogames; muziek gedistribueerd via YouTube en virtuele werelden; de functie van muziek bij apps. Deze cursus maakt deel uit van het verdiepingspakket Muziek en media en bouwt voort op de kennis en vaardigheden die zijn opgedaan in basispakketten 1 en 2.
|
|
|