SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: INFODDM
INFODDM
Driedimensionale modellering
Cursus informatieRooster
CursuscodeINFODDM
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Betawetenschappen; Undergraduate School Bètawetenschappen;
Contactpersoondr. A. Vaxman
E-maila.vaxman@uu.nl
Docenten
Docent
dr. M. Löffler
Overige cursussen docent
Docent
dr. A. Vaxman
Overige cursussen docent
Blok
4  (24-04-2017 t/m 07-07-2017)
Aanvangsblok
4
TimeslotB: DI-ochtend, DO-middag, DO-namiddag
Onderwijsvorm
Voltijd
Opmerkinghttp://www.cs.uu.nl/education/vak.php?vak=INFODDM
Cursusinschrijving geopendvanaf 30-01-2017 t/m 26-02-2017
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
Na-inschrijvingJa
Na-inschrijving geopendvanaf 03-04-2017 t/m 04-04-2017
WachtlijstJa
Plaatsingsprocedureadministratie onderwijsinstituut
Cursusdoelen
-
Inhoud
3D modelleren gaat over het bouwen en representeren van objecten in de ruimte. Deze modellen kunnen gebaseerd zijn op ingewonnen data (laser scanning), op handgefabriceerde modellen in een modelleerprogramma, of op procdures zoals L-systemen. The voornaamste motivatie voor de constructie van deze 3D modellen is CAD/CAM, de filmindustrie, de gamesindustrie, de geneeskunde, de architectuur, animatie, robotica en fysische simulaties. Een model kan gevisualiseerd of op een andere manier gebruikt worden. 3D modelleren gebruikt allerlei technieken om om te gaan met krommen, grote point clouds en gestructureerde meshes. Aspecten als continuiteit, efficientie en correctheid zijn ook belangrijk.
Om het vak te volgen moet je bekend zijn met de lineaire algebra, basiswiskunde (kansrekening, differentieren), algoritmiek, en programmeren (C#). In het bijzonder moet je de vakken computer graphics en gameprogrammeren/imperatief programmeren gehaald hebben. Kennis van een modelleerpakket zoals Blender of OpenGL is niet noodzakelijk.
 
De volgende onderwerpen komen aan bod:
  • interpolerende polynomen, B├ęzier curves, B-splines, etc
  • implicit surfaces, marching cubes
  • subdivisie en mesh representatiestructuren
  • polygonale meshes, mesh compression, hierarchie
  • Delaunay triangulatie, tetrahedralisatie, alpha-shapes
  • LiDAR point clouds, RANSAC, reconstructie, CityGML
  • normal estimation, principal component analysis
  • progressive meshes
  • procedural modeling, L-systems
Ingangseisen
Verplicht materiaal
-
Aanbevolen materiaal
Boek
"3D Games:Volume 1: Real-Time Rendering and Software Technology", by Alan Watt en Fabio Policarpo, Addison Wesley, 2000, ISBN 0201619210 We use only part of this book, so you may want to consider alternatives to buying the book.
Handouts
Additional material will be supplied as handouts.
Software
Geen software nodig
Werkvormen (aanwezigheidsplicht)
Hoorcollege

Practicum (Verplicht)

Toetsen
Eindresultaat
Weging100
Minimum cijfer6

SluitenHelpPrint
Switch to English