SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14103
CI3V14103
Speelse communicatie en gaming
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14103
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
- speelse communicatie karakteriseren vanuit diverse invalshoeken, met name analytisch en cultuurhistorisch.;
- relevante onderzoeksmethoden en methodologische discussies typeren, vergelijken en gebruiken, met name tekstuele-semiotische analyse (inhoud, gameplay) en discoursanalyse.;
- mediageletterheid creƫren op het gebied van speelse communicatie ("ludoliteracy").
Inhoud
Games en elementen van games worden in de functionele communicatiepraktijk in toenemende mate ingezet om producten, diensten en ervaringen alsmede ideologische overtuigingen op een aantrekkelijke, persuasieve wijze te communiceren. In deze cursus wordt gekeken op welke wijze serious/applied games en fenomenen als gamification gebruikt worden om – door middel van taal, beeld, audio, verhalen, procedures, etc. – gebruikers op een medium-specifieke wijze te informeren en te overtuigen. Welke veranderingen in gedrag en/of houding worden nagestreefd en zijn deze eigenlijk wel wenselijk? En liggen de betekenissen van game-elementen besloten in hun ontwerp of komen deze tot stand in relatie tot de speler (mentale structuren, frames) en de context van het spel?
In deze derde cursus uit het verdiepingspakket Digitale communicatie gaan we op kritische wijze in op het gebruik van serious games en gamification in verschillende commerciële, maatschappelijke en politieke domeinen, op de wijze waarop beide ingezet worden voor retorisch-persuasieve doeleinden en op de vraag hoe ze passen in de ontwikkeling van ‘the experience economy’.
SluitenHelpPrint
Switch to English