SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14002
CI3V14002
CIW Lab
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14002
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student in samenwerking met medestudenten:
-       een onderzoeksvraag bedenken en verbinden met een maatschappelijk thema.
-       een onderzoeksvraag inbedden en operationaliseren.
-       methoden en technieken  van de Communicatie- en informatiewetenschap inzetten en de
         resultaten verbinden.
-       gegevens verzamelen en deze analyseren en interpreteren.
-       conclusies trekken uit analyses met aandacht voor de complementariteit van de gegevens.
-       de opzet, uitvoering, resultaten en conclusies helder verwoorden.
Inhoud
De studenten voeren onder leiding van een docent een onderzoek uit naar een massamediale (overheids)campagne. Daarbij gaat het er in de eerste plaats om inzicht te krijgen in hoe de campagne “werkt”. Oftewel: op welke manieren worden taal, beeld en media ingezet om de campagnedoelen te realiseren. Daarnaast is het de bedoeling dat je tot een evaluatief oordeel komt over de campagne, onder meer door empirisch onderzoek te doen, maar ook door de campagne kritisch te beschouwen vanuit een ideologie.  De studenten mogen ook zelf een organisatie aandragen als 'opdrachtgever' van hun onderzoek. De opzet van het eigen onderzoek zal gericht zijn op een concrete vraag van die opdrachtgever.

Onder begeleiding van de docenten worden alle noodzakelijke stappen ondernomen om het onderzoek op te zetten, uit te voeren en te rapporten. Essentieel is dat er in het onderzoek telkens gezocht wordt naar een combinatie van tekst- en beeld- en discoursanalyse enerzijds, en operationalisering voor empirisch onderzoek anderzijds. Daarnaast krijgen de studenten training in concrete onderzoeksvaardigheden: het formuleren van een wetenschappelijke onderzoeksvraag geënt op een maatschappelijke vraag; het kiezen van de juiste combinatie van onderzoeksmethoden; het analyseren van data, enzovoort..
 
Het CIW lab volg je in het verlengde van je verdiepingspakket:
1.         Digitale communicatie
2.         Media, communicatie en markt: 
3.         Communicatie, organisatie en interactie. 
4.         Cultuur, communicatie en diversiteit. 

LET OP: Wanneer je je inschrijft voor het CIW Lab kies je dan ook voor de groep die aansluit op het verdiepingspakket

1.         Digitale communicatie: Schrijf je in voor groep 2 óf groep 4  (thema Media en Cultuur)    
2.         Media, communicatie en markt: Schrijf je in voor groep 2 óf groep 4 (thema Media en Cultuur)
3.         Communicatie, organisatie en interactie:Schrijf je in voor groep 1 óf groep 3 (thema Communicatie)
4.         Cultuur, communicatie en diversiteit: Schrijf je in voor groep 2 óf groep 4 (thema Media en Cultuur) 
SluitenHelpPrint
Switch to English