SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TW3V14103
TW3V14103
Meertaligheid: grammaticale, cognitieve en sociale aspecten
Cursus informatie
CursuscodeTW3V14103
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De student verwerft inzicht in verschillende definities van meertaligheid en in de grammaticale, cognitieve en sociale kenmerken van meertaligheid. De student leert onderzoeksresultaten over meertaligheid te interpreteren en maakt kennis met hedendaagse theorieen over meertaligheid. De student leert een onderzoeksonderwerp helder af te bakenen, een onderzoeksvoorstel te formuleren, en daarover te rapporten.
Inhoud
In deze cursus bestuderenwe de belangrijkste grammaticale, cognitieve en sociale aspecten van meertaligheid en de mogelijke relatie daartussen.
We kijken naar de mogelijke taalstructurele gevolgen en de cognitieve kenmerken van meertaligheid binnen het individu en als een deel van de maatschappij. Aan deze brede benadering koppelen we diepgang aan de hand van de presentaties en het onderzoeksvoorstel.
In de cursus maken we een wereldreis op zoek naar een antwoord op de volgende vragen:
(1) Wat is meertaligheid en wat zijn meertaligen?
(2) Wat zijn de voordelen van meertaligheid? Levert het ook problemen op?
(3) Hoe kun je meertaligheid meten en onderzoeken?
(4) Welke factoren spelen een rol bij geslaagde verwerving van een tweede en derde taal?
(5) Kunnen mensen hun eerste taal ‘vergeten’ door het leren en gebruiken van een tweede taal?
(6) Wat is codeswitching en waarom doen tweetaligen het? En wat kan dit ons leren over de structuur van talen?
(7) Hoe is het mentale lexicon van tweetaligers georganiseerd?
(8) Waarom leren kinderen zo gemakkelijk talen?
(9) Hoe zijn die verschillende talen in ons hoofd georganiseerd?
(10) Wat zijn de verschillen tussen vroege en late tweetaligers?
 
SluitenHelpPrint
Switch to English